Ravintola Steamin sosiaalisen median kehittäminen
Pullinen, Emma (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832385
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Ravintola Steamin sosiaalisen median kehittäminen. Tätä lähdettiin saavuttamaan kehitystyön avulla. Tehtävänä oli kehittää keinoja, joiden avulla yrityksen sosiaalista mediaa pyritään kehittämään, tässä tapauksessa toimeksiantajan Instagram-tiliä. Tavoitteena oli Ravintola Steamin sosiaalisen median kehittäminen asiakaskyselyyn pohjautuvan segmentoinnin ja julkaisusuunnitelman avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimi tamperelaisen hotelli Holiday Inn Tampere – Central Stationin yhteydessä toimiva Ravintola Steam.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin sosiaalisen median markkinoinnin, brändäyksen sekä asiakaslähtöisen markkinoinnin tietoperustaan. Opinnäytetyö on luonteeltaan kehittämispainotteinen. Opinnäytetyön tehtäväosuus toteutettiin pääasiassa Ravintola Steamin Instagram-tilillä julkaistun asiakaskyselyn avulla. Aineistoa kerättiin Microsoft Formsin avulla, ja aineisto käsiteltiin ja analysoitiin Microsoft Excelissä. Asiakaskyselyn tulosten pohjalta yritykselle luotiin asiakas-profiili ja -polku, sekä markkinoinnin viikko- ja vuosikalenterit.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että Ravintola Steamin ostaja-persoona on 45-vuotias suomalainen nainen. Johtopäätöksenä oli, että yrityksen kannattaisi kohdentaa markkinointiaan ja viestiä arvojaan selkeästi yhdelle asiakassegmentille. Opinnäytetyön keskeisimmät tuotokset olivat asiakasprofiili ja -polku, sekä markkinoinnin viikko- ja vuosikalenterit. Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä toimeksiantajayrityksen lisäksi sosiaalisessa mediassa aloittelevat pienemmät yritykset, jotka yrittävät keksiä miten hahmottaa ja tavoittaa kohderyhmä.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin sosiaalisen median markkinoinnin, brändäyksen sekä asiakaslähtöisen markkinoinnin tietoperustaan. Opinnäytetyö on luonteeltaan kehittämispainotteinen. Opinnäytetyön tehtäväosuus toteutettiin pääasiassa Ravintola Steamin Instagram-tilillä julkaistun asiakaskyselyn avulla. Aineistoa kerättiin Microsoft Formsin avulla, ja aineisto käsiteltiin ja analysoitiin Microsoft Excelissä. Asiakaskyselyn tulosten pohjalta yritykselle luotiin asiakas-profiili ja -polku, sekä markkinoinnin viikko- ja vuosikalenterit.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että Ravintola Steamin ostaja-persoona on 45-vuotias suomalainen nainen. Johtopäätöksenä oli, että yrityksen kannattaisi kohdentaa markkinointiaan ja viestiä arvojaan selkeästi yhdelle asiakassegmentille. Opinnäytetyön keskeisimmät tuotokset olivat asiakasprofiili ja -polku, sekä markkinoinnin viikko- ja vuosikalenterit. Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksista voivat hyötyä toimeksiantajayrityksen lisäksi sosiaalisessa mediassa aloittelevat pienemmät yritykset, jotka yrittävät keksiä miten hahmottaa ja tavoittaa kohderyhmä.