Autokaupan alan markkinakatsaus - miten nykypäivän asiakas ajattelee ja toimii
Töyrylä, Tuomas (2023)
Töyrylä, Tuomas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112932798
Tiivistelmä
Autokaupan ala elää murroksen aikoja, kun uusiutuvat käyttövoimat alkavat valtaamaan vuosittain yhä suurempaa jalansijaa autokannasta. Samaan aikaan autoliikkeiden myyntimäärät ovat olleet selkeässä laskussa viime vuosiin verrattuna ja ihmisten ostovoima on laskenut korkean inflaation sekä kohonneen korkotason vuoksi.
Tässä opinnäytetyössä haluttiin selvittää kuluttajien ostokäyttäytymistä nykypäivän autokaupassa, sekä heidän ajatuksiaan autoilun sähköiseen aikakauteen siirtymisestä. Saatujen tulosten pohjalta toimeksiantajayrityksen X myyjät ja myyntipäälliköt voivat löytää uusia näkökulmia asiakkaidensa palvelemiseen ymmärtämällä paremmin nykypäivän asiakkaan toimintatapoja ja näkemyksiä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, johon saatiin 122 vastausta. Vastauksista käy ilmi, että auto täyttää jokaisella kuluttajalla hyvin yksilöllisen tarpeen ja ihmiset arvostavat autoissaan erilaisia asioita. Vastauksissa nähdyt erot esimerkiksi vastaajien iän ja budjettien välillä olivat pääsääntöisesti odotettuja, mutta vastauksista löytyy myös muutamia asioita, jotka tulivat ainakin tutkimuksen tekijälle yllätyksenä.
Tuloksista voidaan päätellä, että esimerkiksi etäkauppaan suhtautuminen on huomattavasti positiivisempaa, kuin opinnäytetyön tekijä oman työkokemuksensa perusteella odotti. Internet valtaa suurta jalansijaa myös autokaupassa, mutta käytettyjen autojen ostaminen kokonaan verkosta on vielä toistaiseksi erittäin harvinaista. Tästä voisi mahdollisesti kehittää jatkotutkimusta, olisiko tällaiselle konseptille kysyntää.
Tässä opinnäytetyössä haluttiin selvittää kuluttajien ostokäyttäytymistä nykypäivän autokaupassa, sekä heidän ajatuksiaan autoilun sähköiseen aikakauteen siirtymisestä. Saatujen tulosten pohjalta toimeksiantajayrityksen X myyjät ja myyntipäälliköt voivat löytää uusia näkökulmia asiakkaidensa palvelemiseen ymmärtämällä paremmin nykypäivän asiakkaan toimintatapoja ja näkemyksiä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, johon saatiin 122 vastausta. Vastauksista käy ilmi, että auto täyttää jokaisella kuluttajalla hyvin yksilöllisen tarpeen ja ihmiset arvostavat autoissaan erilaisia asioita. Vastauksissa nähdyt erot esimerkiksi vastaajien iän ja budjettien välillä olivat pääsääntöisesti odotettuja, mutta vastauksista löytyy myös muutamia asioita, jotka tulivat ainakin tutkimuksen tekijälle yllätyksenä.
Tuloksista voidaan päätellä, että esimerkiksi etäkauppaan suhtautuminen on huomattavasti positiivisempaa, kuin opinnäytetyön tekijä oman työkokemuksensa perusteella odotti. Internet valtaa suurta jalansijaa myös autokaupassa, mutta käytettyjen autojen ostaminen kokonaan verkosta on vielä toistaiseksi erittäin harvinaista. Tästä voisi mahdollisesti kehittää jatkotutkimusta, olisiko tällaiselle konseptille kysyntää.