Matkailusektorilla toimivien sipoolaisyrityksien näkemyksiä kausityöntekijöiden työllistämisestä – nykytilanteen ja palvelutarpeiden kartoitus
Lindfors, Jenniina (2023)
Lindfors, Jenniina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033120
Tiivistelmä
Suunnitteilla oleva TE-palveluiden siirto kunnille vuonna 2025 tulee vaikuttamaan merkittävästi Sipoon kunnan tarjoamiin työ- ja elinkeinopalveluihin. Palveluiden uudelleen järjestäminen luo mahdollisuuden sekä tarpeen kehittää palvelukokonaisuuksia ja -sisältöjä. Tämän takia Sipoon elinkeino- ja työllisyysyksikölle on syntynyt tarve lähteä tarkastelemaan ja suunnittelemaan tarkemmin, millä erikeinoilla ja palveluilla he pystyisivät paremmin hoitamaan työllisyyttä ja ennen kaikkea edistämään kohtaantoa paikallisesti.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Sipoossa matkailusektorilla toimivien yrityksien näkemyksiä kausityöntekijöiden työllistämisestä. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, millä tavalla Sipoon kunnassa työllistetään kausityöntekijöitä matkailusektorilla ja minkälaisia keinoja ja palveluita on käytetty hyödyksi kausityöntekijöiden työllistämisessä. Lisäksi selvitettiin, minkälaisia palveluita matkailusektorin yritykset kaipaisivat kausityöntekijöiden työllistämisen tueksi.
Palvelut ovat nousseet keskeiseen rooliin talouden toimialoilla, ja palvelukäsitteen merkitys on muuttunut yritysten sopeutuessa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Palvelumuotoilu liittyy olennaisesti asiakaskokemukseen ja tarjoaa työkaluja yritysten toiminnan kehittämiseen muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Palvelumuotoilun tavoitteena on ymmärtää syvemmin asiakkaiden tarpeita ja suunnitella palveluita, jotka tuottavat mielekkäitä asiakaskokemuksia ja arvoa palvelun käyttäjille. Opinnäytetyö korosti palvelumuotoilun keskeistä roolia asiakkaan ymmärtämisessä ja osallistamisessa verrattuna perinteiseen palveluiden kehittämiseen.
Kvalitatiivinen haastattelututkimus tehtiin 30.8.-5.9.2022 välisenä aikana. Tutkimusta varten haastateltiin viiden eri sipoolaisyrityksen edustajaa. Tutkimuksen aikana ilmeni, että kausityöntekijöitä saadaan pääsääntöisesti hyvin huippusesonkien aikana, mutta kausityöntekijöiden saatavuudessa oli haasteita erityisesti koulujen lomakausien ulkopuolella. Kausityöntekijöitä tarvitaan yleensä myös enemmän suhteessa vakituisiin työntekijöihin, sillä nuoret eikä myöskään yritykset välttämättä halua tehdä täysimääräisiä viikkotuntisopimuksia. Yrityksien käytössä olevat työllisyyspalvelut rajoittuivat melkein kokonaan kesätyöseteleiden käyttöön. Muista kunnan tarjoamista työllisyys palveluista yrityksillä ei ollut juurikaan kokemusta tai tietoa. TE-palveluita yritykset eivät ole käyttäneet lainkaan. Palvelu tarpeikseen haastateltavat nostivat muun muassa kunnan tarjoaman henkilökohtaisen yritysavun, rekrytoinneissa alkukontaktointien tekemisen sekä yritys- tai työntekijäyhteistöiden koordinoimisen.
Yritysten tarpeisiin vastaamiseksi tutkimuksessa ehdotettiin palvelumuotoilun käyttöä työkaluna, joka yhdistää liiketoiminnalliset tarpeet ja asiakkaiden odotukset. Opinnäytetyön tulokset korostivat palvelumuotoilun merkitystä asiakaslähtöisen palveluliiketoiminnan kehittämisessä, erityisesti kausityövoiman työllistämisessä Sipoossa.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Sipoossa matkailusektorilla toimivien yrityksien näkemyksiä kausityöntekijöiden työllistämisestä. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, millä tavalla Sipoon kunnassa työllistetään kausityöntekijöitä matkailusektorilla ja minkälaisia keinoja ja palveluita on käytetty hyödyksi kausityöntekijöiden työllistämisessä. Lisäksi selvitettiin, minkälaisia palveluita matkailusektorin yritykset kaipaisivat kausityöntekijöiden työllistämisen tueksi.
Palvelut ovat nousseet keskeiseen rooliin talouden toimialoilla, ja palvelukäsitteen merkitys on muuttunut yritysten sopeutuessa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Palvelumuotoilu liittyy olennaisesti asiakaskokemukseen ja tarjoaa työkaluja yritysten toiminnan kehittämiseen muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Palvelumuotoilun tavoitteena on ymmärtää syvemmin asiakkaiden tarpeita ja suunnitella palveluita, jotka tuottavat mielekkäitä asiakaskokemuksia ja arvoa palvelun käyttäjille. Opinnäytetyö korosti palvelumuotoilun keskeistä roolia asiakkaan ymmärtämisessä ja osallistamisessa verrattuna perinteiseen palveluiden kehittämiseen.
Kvalitatiivinen haastattelututkimus tehtiin 30.8.-5.9.2022 välisenä aikana. Tutkimusta varten haastateltiin viiden eri sipoolaisyrityksen edustajaa. Tutkimuksen aikana ilmeni, että kausityöntekijöitä saadaan pääsääntöisesti hyvin huippusesonkien aikana, mutta kausityöntekijöiden saatavuudessa oli haasteita erityisesti koulujen lomakausien ulkopuolella. Kausityöntekijöitä tarvitaan yleensä myös enemmän suhteessa vakituisiin työntekijöihin, sillä nuoret eikä myöskään yritykset välttämättä halua tehdä täysimääräisiä viikkotuntisopimuksia. Yrityksien käytössä olevat työllisyyspalvelut rajoittuivat melkein kokonaan kesätyöseteleiden käyttöön. Muista kunnan tarjoamista työllisyys palveluista yrityksillä ei ollut juurikaan kokemusta tai tietoa. TE-palveluita yritykset eivät ole käyttäneet lainkaan. Palvelu tarpeikseen haastateltavat nostivat muun muassa kunnan tarjoaman henkilökohtaisen yritysavun, rekrytoinneissa alkukontaktointien tekemisen sekä yritys- tai työntekijäyhteistöiden koordinoimisen.
Yritysten tarpeisiin vastaamiseksi tutkimuksessa ehdotettiin palvelumuotoilun käyttöä työkaluna, joka yhdistää liiketoiminnalliset tarpeet ja asiakkaiden odotukset. Opinnäytetyön tulokset korostivat palvelumuotoilun merkitystä asiakaslähtöisen palveluliiketoiminnan kehittämisessä, erityisesti kausityövoiman työllistämisessä Sipoossa.