Luonnonvalinnan mallinnus peliympäristössä
Telimaa, Aku (2023)
Telimaa, Aku
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033105
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin luonnonvalinnan toimintaa ja sen soveltuvuutta osaksi peliympäristöä. Työn tavoitteena oli käydä läpi käytöspuutekniikalla luotu tekoäly, luoda luonnonvalinnan avulla toimiva peliympäristö ja pohtia luonnonvalinnan mekanismien hyödyntämistä peleissä.
Työn toteuttamiseen käytettiin Unity-pelimoottoria. Pelimoottorilla luotiin elinympäristö kahdelle eri lajille: ketuille ja jäniksille. Lajien tekoälyn pohjaksi luotiin yksinkertainen käytöspuu. Työssä lajin yksilöt muuttuvat luonnonvalinnan periaatteiden pohjalta.
Insinöörityön tuloksena saatiin luotua lajeille toimiva tekoäly, joka pääosin täyttää tekoälylle asetetut kriteerit. Luonnonvalinnan mallintaminen tehtiin populaation geeneissä tapahtuvien mutaatioiden avulla. Simulaatio onnistui näyttämään, miten epätasapainoisia monet ekosysteemit ovat ja että tasapainoisen elinympäristön luominen ilman ulkoisia tekijöitä voi olla haasteellista ja usein sattuman varassa.
Työstä ilmeni, että täysin luonnonvalinnan mekanismeilla toimiva peliympäristö ei välttämättä ole hyvä tapa luoda ekosysteemiä peliympäristöön sen satunnaisuuden takia. Vaikka luonnonvalinta on tehokas tapa muuttaa peliympäristöä, sen suuntaa on vaikea ennustaa.
Työn toteuttamiseen käytettiin Unity-pelimoottoria. Pelimoottorilla luotiin elinympäristö kahdelle eri lajille: ketuille ja jäniksille. Lajien tekoälyn pohjaksi luotiin yksinkertainen käytöspuu. Työssä lajin yksilöt muuttuvat luonnonvalinnan periaatteiden pohjalta.
Insinöörityön tuloksena saatiin luotua lajeille toimiva tekoäly, joka pääosin täyttää tekoälylle asetetut kriteerit. Luonnonvalinnan mallintaminen tehtiin populaation geeneissä tapahtuvien mutaatioiden avulla. Simulaatio onnistui näyttämään, miten epätasapainoisia monet ekosysteemit ovat ja että tasapainoisen elinympäristön luominen ilman ulkoisia tekijöitä voi olla haasteellista ja usein sattuman varassa.
Työstä ilmeni, että täysin luonnonvalinnan mekanismeilla toimiva peliympäristö ei välttämättä ole hyvä tapa luoda ekosysteemiä peliympäristöön sen satunnaisuuden takia. Vaikka luonnonvalinta on tehokas tapa muuttaa peliympäristöä, sen suuntaa on vaikea ennustaa.