Kyselystä liikunnallisen toimintakulttuurin työvälineeksi
Pirhonen, Laura (2023)
Pirhonen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033165
Tiivistelmä
Koululla on merkityksellinen asema lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistäjänä, koska siellä tavoitetaan koko ikäluokka. Vuonna 2010 käynnistyi Liikkuva koulu -ohjelma peruskoulujen liikunnallisen toimintakulttuurin edistämiseksi. Toiminnan tavoitteena on edistää perusopetuksen toimintakulttuuria liikkumiseen kannustavaksi ja mahdollistavaksi. Vuosien aikana pilottihanke on laajentunut valtakunnalliseksi ja toiminnassa ovat painottuneet oppilaiden osallisuus, oppimisen vahvistaminen sekä liikkeen lisääminen ja istumisen vähentäminen.
Vuonna 2014 Liikkuva koulu -toiminnan seurantaan ja arviointiin kehitettiin Nykytilan arviointi -työkalu (NTA). Nykytilan arvioinnin täyttömäärät ovat vähentyneet merkittävästi Liikkuvan koulun kärkihanke ajalta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Nykytilan arvioinnin asiakaspolku, jossa huomioidaan asiakkaan kohtaamispisteet asiakaspolun eri vaiheissa. Työn tarkoituksena on vahvistaa Nykytilan arvioinnin roolia osana Liikkuvan koulun kokonaisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, joka eteni palvelumuotoilun tuplatimanttia mukaillen ja menetelmiä hyödyntäen. Alussa kerättiin asiakasymmärrystä teemahaastatteluiden ja työpajojen avulla nykytilan arvioinnista. Aineiston analysoinnin jälkeen jatkettiin ideoinnilla kolmen yhteistyöpajan avulla. Yhteiskehittämistyöpajoihin osallistui potentiaalisia asiakkaita sekä organisaation henkilöstöä. Työpajojen jälkeen muotoiltiin nykytilan arvioinnin asiakaspolku, joka esiteltiin keväällä ja syksyllä 2023 eri sidosryhmä tilaisuuksissa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli asiakaskokemus. Asiakaskokemus syntyy kohtaamisten, mielikuvien ja tunteiden summana, jonka asiakas muodostaa organisaation toiminnasta. Se on kokonaisvaltainen tunne ja kokemus, miten organisaation kohtelee asiakasta. Kokemuksia syntyy kaikissa niissä hetkissä, jolloin asiakas on yhteyksissä organisaatioon.
Opinnäytetyön päätteeksi esitellään kehittämistyön tuloksena syntynyt nykytilan arvioinnin asiakaspolku ja kehittämistyön aikana syntyneet jatkokehittämisideat. Osa opinnäytetyön aikana nousseista ideoista on toteutettavissa saman tien ja osa seuraavien vuosien aikana. Opinnäytetyön tuloksissa korostuu nykytilan arvioinnin kokonaisprosessin ymmärryksen tärkeys, asiakkaan kokeman hyödyn kirkastaminen sekä organisaation ja eri verkostojen yhteinen työ nykytilan arvioinnin edistämisessä. Asiakaspolun kirkastamien voi parhaimmillaan vahvistaa liikunnallisen toimintakulttuurin kehittämistyötä koulun, kunnan ja valtakunnallisen tason näkökulmasta. Asiakaspolun konkreettinen kirkastaminen asiakkaille ja ideoiden toteuttaminen jää toimeksiantajan tehtäväksi.
Vuonna 2014 Liikkuva koulu -toiminnan seurantaan ja arviointiin kehitettiin Nykytilan arviointi -työkalu (NTA). Nykytilan arvioinnin täyttömäärät ovat vähentyneet merkittävästi Liikkuvan koulun kärkihanke ajalta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Nykytilan arvioinnin asiakaspolku, jossa huomioidaan asiakkaan kohtaamispisteet asiakaspolun eri vaiheissa. Työn tarkoituksena on vahvistaa Nykytilan arvioinnin roolia osana Liikkuvan koulun kokonaisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, joka eteni palvelumuotoilun tuplatimanttia mukaillen ja menetelmiä hyödyntäen. Alussa kerättiin asiakasymmärrystä teemahaastatteluiden ja työpajojen avulla nykytilan arvioinnista. Aineiston analysoinnin jälkeen jatkettiin ideoinnilla kolmen yhteistyöpajan avulla. Yhteiskehittämistyöpajoihin osallistui potentiaalisia asiakkaita sekä organisaation henkilöstöä. Työpajojen jälkeen muotoiltiin nykytilan arvioinnin asiakaspolku, joka esiteltiin keväällä ja syksyllä 2023 eri sidosryhmä tilaisuuksissa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli asiakaskokemus. Asiakaskokemus syntyy kohtaamisten, mielikuvien ja tunteiden summana, jonka asiakas muodostaa organisaation toiminnasta. Se on kokonaisvaltainen tunne ja kokemus, miten organisaation kohtelee asiakasta. Kokemuksia syntyy kaikissa niissä hetkissä, jolloin asiakas on yhteyksissä organisaatioon.
Opinnäytetyön päätteeksi esitellään kehittämistyön tuloksena syntynyt nykytilan arvioinnin asiakaspolku ja kehittämistyön aikana syntyneet jatkokehittämisideat. Osa opinnäytetyön aikana nousseista ideoista on toteutettavissa saman tien ja osa seuraavien vuosien aikana. Opinnäytetyön tuloksissa korostuu nykytilan arvioinnin kokonaisprosessin ymmärryksen tärkeys, asiakkaan kokeman hyödyn kirkastaminen sekä organisaation ja eri verkostojen yhteinen työ nykytilan arvioinnin edistämisessä. Asiakaspolun kirkastamien voi parhaimmillaan vahvistaa liikunnallisen toimintakulttuurin kehittämistyötä koulun, kunnan ja valtakunnallisen tason näkökulmasta. Asiakaspolun konkreettinen kirkastaminen asiakkaille ja ideoiden toteuttaminen jää toimeksiantajan tehtäväksi.