Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien nuorten kokemuksia häirinnästä ja syrjinnästä online-peleissä
Kaikko, Iina (2023)
Kaikko, Iina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033244
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen pääkysymyksenä on “Minkälaista häirintää sateenkaariyhteisöön kuuluvat nuoret ja nuoret aikuiset kokevat online-pelikulttuurissa?”
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena ja tuloksia siihen kerättiin verkkokyselyn sekä haastattelujen avulla, jotka suoritettiin kaikki anonyymisti. Kyselyn vastaajat olivat 17-30-vuotiaita ja haastateltavat 18-30-vuotiaita.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ainakin tutkimuksessa esille nostetuissa online-peleissä koetaan runsaasti häirintää, joka kohdistuu henkilön seksuaaliseen suuntautumiseen tai sukupuoli-identiteettiin. Yli puolet kyselyyn vastanneista kertoi kokeneensa häirintää tai syrjintää, joka on kohdistunut heidän sukupuoli-identiteettinsä tai seksuaaliseen suuntautumiseensa. Myös pelaamisen kannalta oleelliset asiat, kuten kommunikointi toisten, itselle vieraiden pelaajien kanssa, koettiin pelottaviksi häirinnän pelon takia.
Häiritsevä ja syrjivä käytös näkyy myös pelien ulkopuolella esimerkiksi sosiaalisessa mediassa huolimatta siitä, että pelien kehittäjät sekä pelialan yritykset yrittävät luoda inklusiivista ja kaikille pelaajille avointa ilmapiiriä. Myös useiden pelien sääntöihin on kirjattu, että syrjivä käytös sekä toisten pelaajien kiusaaminen on kiellettyä, mutta häirintä on juurtunut syvälle online-pelikulttuurin rakenteisiin ja siihen puuttumiseen olemassa olevat keinot on koettu sateenkaariyhteisössä riittämättömiksi.
Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena ja tuloksia siihen kerättiin verkkokyselyn sekä haastattelujen avulla, jotka suoritettiin kaikki anonyymisti. Kyselyn vastaajat olivat 17-30-vuotiaita ja haastateltavat 18-30-vuotiaita.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ainakin tutkimuksessa esille nostetuissa online-peleissä koetaan runsaasti häirintää, joka kohdistuu henkilön seksuaaliseen suuntautumiseen tai sukupuoli-identiteettiin. Yli puolet kyselyyn vastanneista kertoi kokeneensa häirintää tai syrjintää, joka on kohdistunut heidän sukupuoli-identiteettinsä tai seksuaaliseen suuntautumiseensa. Myös pelaamisen kannalta oleelliset asiat, kuten kommunikointi toisten, itselle vieraiden pelaajien kanssa, koettiin pelottaviksi häirinnän pelon takia.
Häiritsevä ja syrjivä käytös näkyy myös pelien ulkopuolella esimerkiksi sosiaalisessa mediassa huolimatta siitä, että pelien kehittäjät sekä pelialan yritykset yrittävät luoda inklusiivista ja kaikille pelaajille avointa ilmapiiriä. Myös useiden pelien sääntöihin on kirjattu, että syrjivä käytös sekä toisten pelaajien kiusaaminen on kiellettyä, mutta häirintä on juurtunut syvälle online-pelikulttuurin rakenteisiin ja siihen puuttumiseen olemassa olevat keinot on koettu sateenkaariyhteisössä riittämättömiksi.