Myyntilaskutusprosessin kehittäminen asiantuntijaorganisaatiossa
Riihioja, Riikka (2023)
Riihioja, Riikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033246
Tiivistelmä
Opinnäytetyö laadittiin toimeksiannosta toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tavoitteena oli luoda prosessikuvaus, tunnistaa mahdolliset ongelmat sekä luoda kehitysehdotuksia toimeksiantajayrityksen laskun luomisprosessiin. Tarkasteltava prosessi rajattiin työssä käsittämään myyntilaskutuksen luomisprosessi. Kehittämistarve tunnistettiin toimeksiantajayrityksessä laskunmuodostusmoduulin vaihdon yhteydessä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin myyntilaskutusta ja prosesseja sekä niiden kehittämistä eri menetelmillä. Teoriassa tutustuttiin myös ohjelmistorobotiikkaan ja automaation hyödyntämiseen taloushallinnossa. Lainsäädännön mahdollistamana on siirrytty paperisesta taloushallinnosta sähköisen kautta digitaaliseen taloushallintoon. Ohjelmistorobotiikkaa hyödyntämällä ja järjestelmiä kehittämällä manuaalisia tehtäviä voidaan automatisoida, jolloin virheet vähenevät. Prosessien kehittämisen avulla ihmisten ja järjestelmien yhteistyöstä saadaan tehokasta ja toimivaa.
Toiminnallisessa osuudessa luotiin ensin prosessin kuvaus, jonka jälkeen prosessissa tunnistetut ongelmat sekä prosessin kehittämisehdotukset listattiin. Aineistonkeruumenetelmänä toiminnallisessa osuudessa toimivat havainnointi ja toimeksiantajayrityksen laskutusasiantuntijan haastattelu.
Työn tuloksena havaittiin useita työtä hankaloittavia ongelmia prosessissa, joihin tuotiin esille kehitysehdotuksia. Järjestelmistä löydettiin paljon yksittäisiä kehityskohteita, erityisesti automaation kehittämisen osalta, joiden kautta prosessista saataisiin toimivampi. Kehitysehdotuksena esille tuli myös, että laskutusta tulisi analysoida vielä laajempana kokonaisuutena, jotta prosessista saataisiin tehokkaampi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin myyntilaskutusta ja prosesseja sekä niiden kehittämistä eri menetelmillä. Teoriassa tutustuttiin myös ohjelmistorobotiikkaan ja automaation hyödyntämiseen taloushallinnossa. Lainsäädännön mahdollistamana on siirrytty paperisesta taloushallinnosta sähköisen kautta digitaaliseen taloushallintoon. Ohjelmistorobotiikkaa hyödyntämällä ja järjestelmiä kehittämällä manuaalisia tehtäviä voidaan automatisoida, jolloin virheet vähenevät. Prosessien kehittämisen avulla ihmisten ja järjestelmien yhteistyöstä saadaan tehokasta ja toimivaa.
Toiminnallisessa osuudessa luotiin ensin prosessin kuvaus, jonka jälkeen prosessissa tunnistetut ongelmat sekä prosessin kehittämisehdotukset listattiin. Aineistonkeruumenetelmänä toiminnallisessa osuudessa toimivat havainnointi ja toimeksiantajayrityksen laskutusasiantuntijan haastattelu.
Työn tuloksena havaittiin useita työtä hankaloittavia ongelmia prosessissa, joihin tuotiin esille kehitysehdotuksia. Järjestelmistä löydettiin paljon yksittäisiä kehityskohteita, erityisesti automaation kehittämisen osalta, joiden kautta prosessista saataisiin toimivampi. Kehitysehdotuksena esille tuli myös, että laskutusta tulisi analysoida vielä laajempana kokonaisuutena, jotta prosessista saataisiin tehokkaampi.