Instagram-markkinointisuunnitelma: case NUE collections
Toikkanen, Katri (2023)
Toikkanen, Katri
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133356
Tiivistelmä
Instagram on nykyään yksi yleisimmin käytetyistä sosiaalisen median markkinointialustoista. Opinnäytetyö toteutettiin opiskelijan omalle toiminimiyritykselle NUE collections. Yrityksen toiminta tapahtuu pääasiassa Instagram-yritystilin kautta. Yrityksellä ei ollut aiemmin suunnitelmallista Instagram-markkinointia.
Tutkimuksen tavoitteena oli luoda yritykselle käytännönläheinen Instagram-markkinointisuunnitelma. Opin-näytetyön tietoperusta koostui markkinointiviestinnästä Instagramissa ja SOSTAC-mallin hyödyntämisestä markkinointisuunnitelmaan. Tietoperustassa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista menetelmää, joka oli toimintatutkimus. Aineiston keruu tapahtui SOSTAC-mallin vaiheita mukaillen.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena toteutettiin SOSTAC-mallin mukaista pohjaa hyödyntäen yritykselle Instagram-markkinointisuunnitelma. Suunnitelma toteutettiin käytännönläheiseksi ja helposti sovellettavaksi yrityksen tarpeisiin, joten sille ei määritelty tiettyä aikajaksoa. Suunnitelma soveltuu hyvin alussa olevan yritystoiminnan markkinointiin, koska suunnitelmaan ei sisälly tarkkoja numeraalisia mittareita, vaan mitat-tavat tavoitteet ovat luonteeltaan abstraktimpia. Instagram is one of the most widely used social media marketing platforms nowadays. The thesis was carried out for the Author’s own company NUE collections. The company's operations mainly take place through an Instagram business account. The company previously had no planned Instagram marketing.
The goal of this study was to create a practical Instagram marketing plan for the company. The knowledge base of the thesis consisted of marketing communication on Instagram and the use of the SOSTAC model for the marketing plan. Literature and articles related to the topic were used in the knowledge base. The thesis used a qualitative method, which was action research. Data collection took place according to the steps of the SOSTAC model.
As a result of the thesis research, an Instagram marketing plan was implemented for the company based on the SOSTAC model. The plan was implemented to be practical and easily applicable to the company's needs, so no specific time period was defined for it. The plan is suitable for business operations at the starting phase of a company, because the plan does not include precise numerical measures, as the goals to be measured are more abstract in nature.
Tutkimuksen tavoitteena oli luoda yritykselle käytännönläheinen Instagram-markkinointisuunnitelma. Opin-näytetyön tietoperusta koostui markkinointiviestinnästä Instagramissa ja SOSTAC-mallin hyödyntämisestä markkinointisuunnitelmaan. Tietoperustassa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista menetelmää, joka oli toimintatutkimus. Aineiston keruu tapahtui SOSTAC-mallin vaiheita mukaillen.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena toteutettiin SOSTAC-mallin mukaista pohjaa hyödyntäen yritykselle Instagram-markkinointisuunnitelma. Suunnitelma toteutettiin käytännönläheiseksi ja helposti sovellettavaksi yrityksen tarpeisiin, joten sille ei määritelty tiettyä aikajaksoa. Suunnitelma soveltuu hyvin alussa olevan yritystoiminnan markkinointiin, koska suunnitelmaan ei sisälly tarkkoja numeraalisia mittareita, vaan mitat-tavat tavoitteet ovat luonteeltaan abstraktimpia.
The goal of this study was to create a practical Instagram marketing plan for the company. The knowledge base of the thesis consisted of marketing communication on Instagram and the use of the SOSTAC model for the marketing plan. Literature and articles related to the topic were used in the knowledge base. The thesis used a qualitative method, which was action research. Data collection took place according to the steps of the SOSTAC model.
As a result of the thesis research, an Instagram marketing plan was implemented for the company based on the SOSTAC model. The plan was implemented to be practical and easily applicable to the company's needs, so no specific time period was defined for it. The plan is suitable for business operations at the starting phase of a company, because the plan does not include precise numerical measures, as the goals to be measured are more abstract in nature.