Neuropsykiatrisen häiriön haasteet yläkoulussa : ADHD
Pyyppönen, Jenna (2023)
Pyyppönen, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033191
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli neuropsykiatrisen häiriön haasteet yläkoulussa ja keskityin työssä erityisesti selvittämään ADHD:n piirteitä, joka kuuluu neuropsykiatrisisiin häiriöihin. Opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää miten yläkouluikäisten ADHD-oireet näyttäytyvät koulussa, mitä haasteita se tuo kouluun opettajien näkökulmasta sekä mitkä ovat mahdollisia tukitoimia, jota koululla on tarjota. Halusin tutkia aihetta lisätäkseni omaa tietoa ja ymmärrystä asian ympäriltä, sekä tarjota muille asiasta kiinnostuneille ajankohtaista tietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin tekemällä kysely yläkoulun opettajille. Sekä teoriatietoa tutkimukseen haettiin erilaisista tuoreista lähteistä, kuten internetistä sekä kirjallisuudesta. Tutkimus tehtiin käyttäen sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselylomaketta, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimusmateriaalit kerättiin elokuussa 2023. Kyselyyn vastasi viisi aineenopettajaa. Aineisto analysoitiin sisältöanalyysin ja tilastollisen tutkimuksen avulla.
Tutkimustulosten mukaan yliaktiivisuuden ja keskittymisvaikeuden oireet näyttäytyvät eniten yläkoulussa ADHD-oireisilla nuorilla. Tyypillisimpiä oireiden ilmenemismuotoja ovat levottomuus sekä vaikeus keskittyä erilaisiin tehtäviin ja toimintoihin. Tuloksista käy ilmi, että opettajat kohtaavat haasteita lähes päivittäin ADHD-oireisen nuoren kanssa. Tutkimustulosten mukaan opettajien ja koulun resurssi, sekä tilat eivät ole tällä hetkellä riittävät tukemaan ADHD-oireista nuorta. Opettajien omalla toiminnalla sekä tiedolla neuropsykiatrisen häiriön tyypillisten oireiden esiintyvyydestä on suuri merkitys. Tuloksista käy ilmi, että opettajalla tulee olla ymmärrystä oppilasta kohtaan sekä suhteen luominen oppilaan kanssa on tärkeää.
Opinnäytetyö toteutettiin tekemällä kysely yläkoulun opettajille. Sekä teoriatietoa tutkimukseen haettiin erilaisista tuoreista lähteistä, kuten internetistä sekä kirjallisuudesta. Tutkimus tehtiin käyttäen sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselylomaketta, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimusmateriaalit kerättiin elokuussa 2023. Kyselyyn vastasi viisi aineenopettajaa. Aineisto analysoitiin sisältöanalyysin ja tilastollisen tutkimuksen avulla.
Tutkimustulosten mukaan yliaktiivisuuden ja keskittymisvaikeuden oireet näyttäytyvät eniten yläkoulussa ADHD-oireisilla nuorilla. Tyypillisimpiä oireiden ilmenemismuotoja ovat levottomuus sekä vaikeus keskittyä erilaisiin tehtäviin ja toimintoihin. Tuloksista käy ilmi, että opettajat kohtaavat haasteita lähes päivittäin ADHD-oireisen nuoren kanssa. Tutkimustulosten mukaan opettajien ja koulun resurssi, sekä tilat eivät ole tällä hetkellä riittävät tukemaan ADHD-oireista nuorta. Opettajien omalla toiminnalla sekä tiedolla neuropsykiatrisen häiriön tyypillisten oireiden esiintyvyydestä on suuri merkitys. Tuloksista käy ilmi, että opettajalla tulee olla ymmärrystä oppilasta kohtaan sekä suhteen luominen oppilaan kanssa on tärkeää.