EKG-mittauksen toteuttaminen: perehdytysvideo laboratorion hoitohenkilökunnalle
Käki, Niia; Laaksoharju, Sini; Palassalo, Hilla (2023)
Käki, Niia
Laaksoharju, Sini
Palassalo, Hilla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133354
Tiivistelmä
Elektrokardiografia on tallenne sydämen sähköisestä toiminnasta, joka saadaan aikaan sijoittamalla sähköistä toimintaa mittaavat elektrodit potilaan iholle eri kohtiin ja jälki piirtyy paperille ekg-käyräksi. Sydänfilmi on yksi yleisimmin käytetyistä tutkimuksista ja se on olennaisena osana sydän- ja verisuonisairauksien tutkimisessa. EKG-rekisteröinnissä syntyvät häiriöt ovat yleensä peräisin inhimillisistä virheistä, kuten elektrodien virheellisestä sijoittamisesta. Elektrodien sijoituspaikat iholla vaikuttavat sähköisen signaalin vahvuuteen, joten niiden asettaminen oikeille paikoille on tärkeää. Kehittämistyön tuotoksena syntyvä video helpottaa paitsi henkilökunnan perehdyttämistä ja oppimista, myös edistää laadukkaiden sydänfilmien ottamista.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli tuottaa perehdytysvideo 12-kytkentäisen lepo-EKG:n ottamisesta laboratorion henkilökunnalle. Työn tavoitteena oli tukea henkilökunnan perehdytystä laadukkaan sydänfilmin toteutumiseksi luomalla video, joka on ajantasainen ja teoriapohjaltaan luotettaviin lähteisiin perustuva. Opetusvideossa käsitellään EKG:n ottaminen sekä asiakkaan ohjaaminen. Kehittämistyön tilaajana toimi ISLABin (Itä-Suomen laboratoriokeskuksen liikelaitoskuntayhtymä) Savotalon näytteenottopiste.
Hyvän opetusvideon on todettu olevan luotettava oppimismetodi opetellessa käytännön taitoja. Videon katselu vahvistaa jo läpikäytyjä asioita ja syventää oppimista. Asioiden opettelu videolta ennen käytäntöä voi lisätä myös luottamusta omaan tekemiseen. Huolellisen kuvaamisen lisäksi on tärkeää editoida video mahdollisimman selkeäksi ja ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia niin perehtyjän kuin perehdyttäjän näkökulmasta onko video koettu hyödylliseksi. Electrocardiography is a recording of the heart's electrical activity, which is achieved by placing electrodes that measure electrical activity on the patient's skin at different points, and the result is depicted on paper as an ECG waveform. An electrocardiogram (ECG) is one of the most used tests and is an essential part of investigating heart and vascular diseases. Disturbances in ECG recordings typically arise from human errors, such as incorrect placement of electrodes. The placement of electrodes on the skin affects the strength of the electrical signal, making it crucial to position them correctly. The video produced as a result of the development work not only facilitates the training and learning of the staff but also promotes the capture of high-quality heart films.
The thesis was conducted as a development work and its purpose was to provide the laboratory nursing staff with an educational video of taking a 12-lead resting ECG. The goal of the work was to support laboratory nursing staff training for the realization of a high-quality ECG by creating a video that is up-to-date and theoretically based on reliable sources. The educational video includes taking an ECG and guiding the client. The client organization of the thesis was ISLAB (Eastern Finland Laboratory Centre Joint Authority Enterprise).
A good instructional video has been found to be a reliable learning method for learning practical skills. Watching the video reinforces things already covered and deepens learning. Learning things from a video before practice can also increase confidence in your own doing. In addition to careful filming, it is important to edit the video into as clear and comprehensible whole as possible. In the future, it would be interesting to investigate whether the video was perceived as useful from the point of view of both the trainee and the trainer.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli tuottaa perehdytysvideo 12-kytkentäisen lepo-EKG:n ottamisesta laboratorion henkilökunnalle. Työn tavoitteena oli tukea henkilökunnan perehdytystä laadukkaan sydänfilmin toteutumiseksi luomalla video, joka on ajantasainen ja teoriapohjaltaan luotettaviin lähteisiin perustuva. Opetusvideossa käsitellään EKG:n ottaminen sekä asiakkaan ohjaaminen. Kehittämistyön tilaajana toimi ISLABin (Itä-Suomen laboratoriokeskuksen liikelaitoskuntayhtymä) Savotalon näytteenottopiste.
Hyvän opetusvideon on todettu olevan luotettava oppimismetodi opetellessa käytännön taitoja. Videon katselu vahvistaa jo läpikäytyjä asioita ja syventää oppimista. Asioiden opettelu videolta ennen käytäntöä voi lisätä myös luottamusta omaan tekemiseen. Huolellisen kuvaamisen lisäksi on tärkeää editoida video mahdollisimman selkeäksi ja ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia niin perehtyjän kuin perehdyttäjän näkökulmasta onko video koettu hyödylliseksi.
The thesis was conducted as a development work and its purpose was to provide the laboratory nursing staff with an educational video of taking a 12-lead resting ECG. The goal of the work was to support laboratory nursing staff training for the realization of a high-quality ECG by creating a video that is up-to-date and theoretically based on reliable sources. The educational video includes taking an ECG and guiding the client. The client organization of the thesis was ISLAB (Eastern Finland Laboratory Centre Joint Authority Enterprise).
A good instructional video has been found to be a reliable learning method for learning practical skills. Watching the video reinforces things already covered and deepens learning. Learning things from a video before practice can also increase confidence in your own doing. In addition to careful filming, it is important to edit the video into as clear and comprehensible whole as possible. In the future, it would be interesting to investigate whether the video was perceived as useful from the point of view of both the trainee and the trainer.