Salsaa syvemmältä : basistin avain kuubalaiseen musiikkiin
Markkanen, Mortti (2023)
Markkanen, Mortti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133391
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sisältää katsauksen afrokuubalaisen bassonsoiton historiaan, teoreettiseen taustaan, käytännön sovellutuksiin ja variaatioihin eri kuubalaisen musiikin tyylilajeissa 1920-luvulta tähän päivään. Näin ollen se on opinnäytetyönä oppikirjamainen, ja pyrkii vastaamaan ammattimuusikon tai pitkälle ehtineen harrastajan tiedonjanoon ja käytännön tarpeeseen.
Tavoitteena on, että opinnäytetyön luettuaan lukija omaa riittävät tiedot ja taidot soittaakseen afrokuubalaisperäisiä tyylilajeja variaatioineen yhtyeen jäsenenä, ja ymmärtää niiden kehityshistorian sekä bassolinjan suhteen kuubalaisen musiikin muihin rytmi- ja sävelkuvioihin. Ilmiöt käsitellään aiheen laajuuden vuoksi pääosin tiivistetysti ja jätetään syvällisempi perehtyminen lukijan oman harkinnan varaan, tarjoten kuitenkin lähteitä omatoimisen jatko-opiskelun tueksi.
Tutkimusmenetelminä toimivat kirjallisten lähteiden ja ääninäytteiden analyysi. Sisällössä hyödynnetään kirjallisia lähteitä teoriataustan ja historian avaamiseksi, sekä auditiivisia lähteitä keskeisimmistä kuubalaisista musiikkikappaleista ja -tyyleistä. Myös kirjoittajan omaa työelämässä ja opinnoissa hankittua empiiristä tietoa hyödynnetään läpi opinnäytetyön. Lopputuloksena on kokoelma musiikkinäytteitä, nuottiesimerkkejä ja historiaa, joka sopii hyvin esimerkiksi ensipuraisuksi laajaan aihealueeseen perehtyessä.
Opinnäytetyö onkin hyödyllisimmillään opaskirjana basistille, jolle genret alalajeineen eivät ole vielä lainkaan tuttuja, vaikka muuta soittotaustaa onkin. Työn yhteys käytännön työelämään on hyvin suoraviivainen ja on konkreettisimmillaan esimerkiksi silloin, kun basistin on syystä tai toisesta osattava soittaa kuubalaista musiikkia uskottavasti esimerkiksi viikon päästä tulevassa esiintymisessä.
Tavoitteena on, että opinnäytetyön luettuaan lukija omaa riittävät tiedot ja taidot soittaakseen afrokuubalaisperäisiä tyylilajeja variaatioineen yhtyeen jäsenenä, ja ymmärtää niiden kehityshistorian sekä bassolinjan suhteen kuubalaisen musiikin muihin rytmi- ja sävelkuvioihin. Ilmiöt käsitellään aiheen laajuuden vuoksi pääosin tiivistetysti ja jätetään syvällisempi perehtyminen lukijan oman harkinnan varaan, tarjoten kuitenkin lähteitä omatoimisen jatko-opiskelun tueksi.
Tutkimusmenetelminä toimivat kirjallisten lähteiden ja ääninäytteiden analyysi. Sisällössä hyödynnetään kirjallisia lähteitä teoriataustan ja historian avaamiseksi, sekä auditiivisia lähteitä keskeisimmistä kuubalaisista musiikkikappaleista ja -tyyleistä. Myös kirjoittajan omaa työelämässä ja opinnoissa hankittua empiiristä tietoa hyödynnetään läpi opinnäytetyön. Lopputuloksena on kokoelma musiikkinäytteitä, nuottiesimerkkejä ja historiaa, joka sopii hyvin esimerkiksi ensipuraisuksi laajaan aihealueeseen perehtyessä.
Opinnäytetyö onkin hyödyllisimmillään opaskirjana basistille, jolle genret alalajeineen eivät ole vielä lainkaan tuttuja, vaikka muuta soittotaustaa onkin. Työn yhteys käytännön työelämään on hyvin suoraviivainen ja on konkreettisimmillaan esimerkiksi silloin, kun basistin on syystä tai toisesta osattava soittaa kuubalaista musiikkia uskottavasti esimerkiksi viikon päästä tulevassa esiintymisessä.