Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma liikunta-alan yritykselle
Tikkinen, Veera (2023)
Tikkinen, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133312
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on tärkeä osa nykyaikaista markkinointia niin yrityksille kuin yksityisille henkilöillekin. Sosiaalisen median avulla voidaan tavoittaa juuri oikea ja haluttu kohderyhmä. Sosiaaliseen mediaan tuotettavaa sisältöä voidaan muokata sosiaalisen median kanavan ja halutun kohderyhmän mukaan. Tänä päivänä yritykset tarvitsevat sosiaalista mediaa markkinoinnissaan pysyäkseen jatkuvan kehityksen mukana.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa liikunta-alan yritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, vuosikello ja julkaisukalenteri. Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa liikunta-alan yritystä suunnittelemaan ja kehittämään sosiaalisen median markkinointia.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää ja sen suunnittelua, markkinoinnin seurantaa, mainontaa, kohderyhmän merkitystä sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median tavoitteita ja niiden mittaamista, sekä sosiaalisen median kanavia. Tietoperustassa hyödynnettiin markkinoinnin tietokirjallisuutta ja muutamia internetistä löytyneitä lähteitä. Empiirinen osio koostui toimeksiantajan nykytilanteesta, opinnäytetyön tavoitteista, asiakkaiden haastatteluista ja niiden analysoinnista, SWOT-analyysista sekä markkinointisuunnitelman, vuosikellon ja julkaisukalenterin laatimisesta.
Lopputuloksena saatiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja vuosikello sekä julkaisukalenteri ajalle 15.5.2023 - 11.6.2023. Yrityksen sosiaalisen mediaan tehtiin päivityksiä julkaisukalenterin mukaan kuukauden ajan.
Toimeksiantaja voi käyttää markkinoinnin vuosikelloa useana vuonna tulevaisuudessa ja sitä voi tarpeen tulle muokata. Markkinointisuunnitelman ja vuosikellon avulla toimeksiantaja pystyy suunnittelemaan sosiaalisen median markkinointiaan ja siihen liittyviä toimenpiteitä etukäteen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa liikunta-alan yritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, vuosikello ja julkaisukalenteri. Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa liikunta-alan yritystä suunnittelemaan ja kehittämään sosiaalisen median markkinointia.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää ja sen suunnittelua, markkinoinnin seurantaa, mainontaa, kohderyhmän merkitystä sosiaalisessa mediassa, sosiaalisen median tavoitteita ja niiden mittaamista, sekä sosiaalisen median kanavia. Tietoperustassa hyödynnettiin markkinoinnin tietokirjallisuutta ja muutamia internetistä löytyneitä lähteitä. Empiirinen osio koostui toimeksiantajan nykytilanteesta, opinnäytetyön tavoitteista, asiakkaiden haastatteluista ja niiden analysoinnista, SWOT-analyysista sekä markkinointisuunnitelman, vuosikellon ja julkaisukalenterin laatimisesta.
Lopputuloksena saatiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja vuosikello sekä julkaisukalenteri ajalle 15.5.2023 - 11.6.2023. Yrityksen sosiaalisen mediaan tehtiin päivityksiä julkaisukalenterin mukaan kuukauden ajan.
Toimeksiantaja voi käyttää markkinoinnin vuosikelloa useana vuonna tulevaisuudessa ja sitä voi tarpeen tulle muokata. Markkinointisuunnitelman ja vuosikellon avulla toimeksiantaja pystyy suunnittelemaan sosiaalisen median markkinointiaan ja siihen liittyviä toimenpiteitä etukäteen.