Esihenkilöiden konsultaatiopalvelut: tuen muotoilu haastaviin johtamistilanteisiin. Case Helsingin kaupunki
Suihkonen-Mensah, Nina (2023)
Suihkonen-Mensah, Nina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133486
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli esihenkilöiden haastavien johtamistilanteiden tukipalveluiden muotoilu. Työ tehtiin Helsingin kaupungille, joka työllistää n. 37 500 henkilöä, heistä n. 2000–2500 toimii esihenkilöinä. Opinnäytetyöni aihe sai alkunsa kaupunginhallituksen päätöksestä 1.6.2022, jossa edellytettiin esihenkilöiden tuen järjestämistä.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus ja siinä hyödynnettiin palvelumuotoilussa käytettyä the Design Council:n tuplatimantti- prosessia. Tuplatimantti koostuu neljästä vaiheesta: löydä, määritä, kehitä ja tuota. Koska päätös tuen järjestämisestä oli jo tehty, opinnäytetyöni keskittyy eniten määritä ja kehitä vaiheeseen. Uuden palvelun pilotointivaihe on alkamassa tämän opinnäytetyön palautusvaiheessa. Olen pyrkinyt työssäni panostamaan asiakaslähtöisyyteen ja siihen, että palvelut olisivat mahdollisia toteuttaa osana keskitetyn HR:n toimintoja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi esihenkilöiden johtamisen konsultaatiopalvelun palveluvalikoima, joka on kuvattu ylätasolla. Palvelun tarkempi toteutustapa sekä rajapinnat muihin palveluihin on rajattu tämän opinnäytetyön ulkopuolelle. Työni tärkeimmät tutkimuskysymysten ulkopuoliset havainnot koskivat tuen tarpeen todellisuutta, sillä esihenkilöiden kokemukset tähän asti saadusta tuesta olivat vaihtelevia.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus ja siinä hyödynnettiin palvelumuotoilussa käytettyä the Design Council:n tuplatimantti- prosessia. Tuplatimantti koostuu neljästä vaiheesta: löydä, määritä, kehitä ja tuota. Koska päätös tuen järjestämisestä oli jo tehty, opinnäytetyöni keskittyy eniten määritä ja kehitä vaiheeseen. Uuden palvelun pilotointivaihe on alkamassa tämän opinnäytetyön palautusvaiheessa. Olen pyrkinyt työssäni panostamaan asiakaslähtöisyyteen ja siihen, että palvelut olisivat mahdollisia toteuttaa osana keskitetyn HR:n toimintoja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi esihenkilöiden johtamisen konsultaatiopalvelun palveluvalikoima, joka on kuvattu ylätasolla. Palvelun tarkempi toteutustapa sekä rajapinnat muihin palveluihin on rajattu tämän opinnäytetyön ulkopuolelle. Työni tärkeimmät tutkimuskysymysten ulkopuoliset havainnot koskivat tuen tarpeen todellisuutta, sillä esihenkilöiden kokemukset tähän asti saadusta tuesta olivat vaihtelevia.