Kohti kaunista ja tervettä hymyä: opas suun terveydenhuollon opiskelijoille ja potilaille oikomiskojeiden omahoitoon
Rimpiläinen, Laura; Väisänen, Maiju; Tolonen, Petriina (2023)
Rimpiläinen, Laura
Väisänen, Maiju
Tolonen, Petriina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333764
Tiivistelmä
Normaalista poikkeava, virheellinen purenta voi aiheuttaa muun muassa kipuja, esteettistä haittaa sekä vaikeuttaa syömistä. Purentavirheitä hoidetaan tarvittaessa oikomishoidolla, jonka tavoitteena on saavuttaa hyvin toimiva purenta. Oikomiskojeet vaikeuttavat hampaiden ja suun puhtaana pitämistä, minkä vuoksi suun hyvä omahoito on tärkeää. (Helenius-Hietala 2022). Monet suun sairaudet ovat ehkäistävissä huolellisella omahoidolla (Sirviö 2022a.) Jos plakkia ei puhdisteta pois, se voi aiheuttaa hampaiden reikiintymistä, ientulehdusta ja hampaan kiinnityskudossairautta (Könönen 2021.)
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa, joka toimi myös opinnäytetyön tilaajana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa suunhoito-opas oikomishoitopotilaan omahoidon tueksi Pohjois-Savon hyvinvointialueen suu- ja leukasairauksien opetusyksikköön. Opinnäytetyön tavoitteena on tukea ja motivoida hammaslääketieteen kandidaatin ja suuhygienistiopiskelijan antamaa oikomiskojeisiin liittyvää ohjausta lapsen ja nuoren oikomishoidon aikana. Opinnäytetyön tavoitteena on myös kehittää oikomishoitopotilaan suun terveyttä.
Opinnäytetyöhön etsittiin tutkimustietoa Pubmed ja Cinahl tietokannoista. Oppaan sisältö suunniteltiin työn tilaajan kanssa. Opas ohjeistaa oikomiskojeiden omahoitoon kirjallisten ja kuvallisten ohjeiden avulla. Opas tehtiin virtuaalisena ja on opiskelijoille saatavilla intrasta eli Sykkeestä, josta ohjeet voi tulostaa ohjauksen yhteydessä potilaille. Tilaajalla on oikeus muokata valmista opasta tarvittaessa.
Oppaan arviointiin käytettiin Savonia ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille lähetettävää Webropol kyselyä. Pääasiassa kaikki palautekyselyn vastaukset olivat positiivisia, lukuun ottamatta yhtä “en osaa sanoa”-vastausvaihtoehtoon tullutta vastausta, joka liittyi oppaan käyttämiseen työskentelyn tukena. Yleisesti opiskelijoiden mielestä opas on onnistunut ja hyödyllinen kokonaisuus, jota he käyttäisivät potilaan ohjaamisessa ja uskovat siitä olevan apua myös potilaille. Tilaajan mielestä valmis opas on selkeä, hyödyllinen ja tärkeä lisä opetusyksikköön, sillä ohjeiden kokoaminen yhdeksi oppaaksi lisää ohjeiden käytettävyyttä opiskelijoille.
Jos kehittäisimme opasta jotenkin, tiivistäisimme tekstiä ja sen asettelua sivuille ahtauden vähentämiseksi. Lisäisimme myös avoimen kysymyksen palautekyselyyn, jotta saisimme lisää kehittämisideoita. Lisäksi jatkokehityksenä oppaasta voisi järjestää palautekyselyn potilaille, jolloin saisi selvitettyä oppaan hyödyllisyyttä myös potilaiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa, joka toimi myös opinnäytetyön tilaajana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa suunhoito-opas oikomishoitopotilaan omahoidon tueksi Pohjois-Savon hyvinvointialueen suu- ja leukasairauksien opetusyksikköön. Opinnäytetyön tavoitteena on tukea ja motivoida hammaslääketieteen kandidaatin ja suuhygienistiopiskelijan antamaa oikomiskojeisiin liittyvää ohjausta lapsen ja nuoren oikomishoidon aikana. Opinnäytetyön tavoitteena on myös kehittää oikomishoitopotilaan suun terveyttä.
Opinnäytetyöhön etsittiin tutkimustietoa Pubmed ja Cinahl tietokannoista. Oppaan sisältö suunniteltiin työn tilaajan kanssa. Opas ohjeistaa oikomiskojeiden omahoitoon kirjallisten ja kuvallisten ohjeiden avulla. Opas tehtiin virtuaalisena ja on opiskelijoille saatavilla intrasta eli Sykkeestä, josta ohjeet voi tulostaa ohjauksen yhteydessä potilaille. Tilaajalla on oikeus muokata valmista opasta tarvittaessa.
Oppaan arviointiin käytettiin Savonia ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille lähetettävää Webropol kyselyä. Pääasiassa kaikki palautekyselyn vastaukset olivat positiivisia, lukuun ottamatta yhtä “en osaa sanoa”-vastausvaihtoehtoon tullutta vastausta, joka liittyi oppaan käyttämiseen työskentelyn tukena. Yleisesti opiskelijoiden mielestä opas on onnistunut ja hyödyllinen kokonaisuus, jota he käyttäisivät potilaan ohjaamisessa ja uskovat siitä olevan apua myös potilaille. Tilaajan mielestä valmis opas on selkeä, hyödyllinen ja tärkeä lisä opetusyksikköön, sillä ohjeiden kokoaminen yhdeksi oppaaksi lisää ohjeiden käytettävyyttä opiskelijoille.
Jos kehittäisimme opasta jotenkin, tiivistäisimme tekstiä ja sen asettelua sivuille ahtauden vähentämiseksi. Lisäisimme myös avoimen kysymyksen palautekyselyyn, jotta saisimme lisää kehittämisideoita. Lisäksi jatkokehityksenä oppaasta voisi järjestää palautekyselyn potilaille, jolloin saisi selvitettyä oppaan hyödyllisyyttä myös potilaiden näkökulmasta.