Motivoiva palkitseminen outbound-tiimissä
Korhonen, Janne (2022)
Korhonen, Janne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333756
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää motivoivia palkitsemiskeinoja vakuutusalalla toimivan yrityksen, outbound-tiimille. Tutkimuksella pyritään selvittämään millainen palkitseminen motivoi outbound-tiimin työntekijöitä, kuinka motivoivaksi nykyiset palkitsemistavat koetaan sekä millainen ero aineellisella ja aineettomalla palkitsemisella on työntekijän motivaatioon.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin kyselytutkimus. Tutkimuslomakkeen kysymykset laadittiin viitekehyksessä käsiteltäviä aiheita sekä tutkimuskysymyksiä mahdollisimman hyvin tukeviksi. Kysely oli täysin anonyymi, eikä siinä kerätty taustatietoja vastaajista. Kysely sisälsi kaksi osiota, jotka oli jaettu aineelliseen ja aineettomaan palkitsemiseen. Kyselytutkimuksesta saadut tulokset siirrettiin Excel-työkaluun, jossa tuloksia analysointiin kaavioiden ja taulukoiden avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella palkitseminen outboundtiimissä koetaan yleisellä tasolla motivoivaksi, mutta kehittämiskohteitakin löytyy. Aineellista palkitsemista koskevista kysymyksistä selvisi, että palkka, myyntiprovisio sekä tulospalkkio koetaan kaikkein merkityksellisempinä aineellisen palkitsemisen tekijöinä. Aineellisen ja aineettoman palkitsemisen välisestä suhteesta huomionarvoista on se, että outboundtiimin työntekijöistä kaikki pitivät aineellista palkitsemista tärkeänä työmotivaationsa kannalta, mutta aineettoman palkitsemisen tärkeyttä kysyttäessä vastauksissa oli hajontaa. Tuloksista selvisi myös, että aineettoman palkitsemisen lisäämisellä voisi olla positiivinen vaikutus työntekijöiden työtyytyväisyyteensä ja työmotivaatioon.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin kyselytutkimus. Tutkimuslomakkeen kysymykset laadittiin viitekehyksessä käsiteltäviä aiheita sekä tutkimuskysymyksiä mahdollisimman hyvin tukeviksi. Kysely oli täysin anonyymi, eikä siinä kerätty taustatietoja vastaajista. Kysely sisälsi kaksi osiota, jotka oli jaettu aineelliseen ja aineettomaan palkitsemiseen. Kyselytutkimuksesta saadut tulokset siirrettiin Excel-työkaluun, jossa tuloksia analysointiin kaavioiden ja taulukoiden avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella palkitseminen outboundtiimissä koetaan yleisellä tasolla motivoivaksi, mutta kehittämiskohteitakin löytyy. Aineellista palkitsemista koskevista kysymyksistä selvisi, että palkka, myyntiprovisio sekä tulospalkkio koetaan kaikkein merkityksellisempinä aineellisen palkitsemisen tekijöinä. Aineellisen ja aineettoman palkitsemisen välisestä suhteesta huomionarvoista on se, että outboundtiimin työntekijöistä kaikki pitivät aineellista palkitsemista tärkeänä työmotivaationsa kannalta, mutta aineettoman palkitsemisen tärkeyttä kysyttäessä vastauksissa oli hajontaa. Tuloksista selvisi myös, että aineettoman palkitsemisen lisäämisellä voisi olla positiivinen vaikutus työntekijöiden työtyytyväisyyteensä ja työmotivaatioon.