Ulkoisen viestinnän kehittäminen isännöintipalvelulle
Haaksiala, Harri (2023)
Haaksiala, Harri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233688
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on ulkoisen viestinnän kehittäminen isännöintipalvelualan yritykselle. Työn toimeksiantajana toimi IPH-Isännöintipalvelut Oy ja tehtävänä oli etsiä kehittämisnäkökulmia ulkoisen viestinnän osalta käyttäen apuna teoriaa, vertailua saman alan yrityksiin ja kyselytutkimuksen tuloksia. Tavoitteena oli, että yritys saisi opinnäytetyöstä apua yrityksen ulkoisen viestinnän kehittämiseen, eli he voisivat käyttää työtä oppaana tai pohjana isommalle kehittämissuunnitelmalle.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja toteutettiin kaksi eri kyselytutkimusta. Molemmat kyselyt toteutettiin verkkokyselynä. Ensimmäisessä kyselytutkimuksessa etsittiin näkökulmia yrityksen sosiaalisen median ja verkkosivujen viestintään liittyen ja toisessa pyrittiin selvittämään miten viestinnän keinoja voisi kehittää isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen välillä.
Kyselytutkimuksista saatujen tulosten perusteella pystyttiin löytämään useampia kehittämisnäkökulmia verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan ja viestinnän keinoihin isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen välille. Kyselytutkimuksen tuloksista ilmeni isoimpina asioina se, että IPH-Isännöintipalvelun viestinnän keinot varsinkin taloyhtiön hallitusten suuntaan vaativat päivittämistä esimerkiksi viestintäsovelluksien lisäämisellä ja että sosiaalisen media vaatii myös enemmän aktiivisuutta ja julkaisujen olisi hyvä painottua tiedottamiseen. Myös benchmarking vertailun pohjalta löydettiin puutteita verkkosivujen toimintojen osalta, joidenka päivittäminen nykyaikaisemmaksi helpottaisi ja nykyaikaistaisi yrityksen ulkoista viestintää.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää ja toteutettiin kaksi eri kyselytutkimusta. Molemmat kyselyt toteutettiin verkkokyselynä. Ensimmäisessä kyselytutkimuksessa etsittiin näkökulmia yrityksen sosiaalisen median ja verkkosivujen viestintään liittyen ja toisessa pyrittiin selvittämään miten viestinnän keinoja voisi kehittää isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen välillä.
Kyselytutkimuksista saatujen tulosten perusteella pystyttiin löytämään useampia kehittämisnäkökulmia verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan ja viestinnän keinoihin isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen välille. Kyselytutkimuksen tuloksista ilmeni isoimpina asioina se, että IPH-Isännöintipalvelun viestinnän keinot varsinkin taloyhtiön hallitusten suuntaan vaativat päivittämistä esimerkiksi viestintäsovelluksien lisäämisellä ja että sosiaalisen media vaatii myös enemmän aktiivisuutta ja julkaisujen olisi hyvä painottua tiedottamiseen. Myös benchmarking vertailun pohjalta löydettiin puutteita verkkosivujen toimintojen osalta, joidenka päivittäminen nykyaikaisemmaksi helpottaisi ja nykyaikaistaisi yrityksen ulkoista viestintää.