Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Annunen, Emmi (2023)
Annunen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133580
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Kalatuote Annunen Oy:lle. Opinnäytetyön aihe on peräisin työelämälähtöisestä tarpeesta, sillä toimeksiantajalla ei ollut olemassa aikaisempaa markkinointisuunnitelmaa, ja sellaiselle koettiin tarvetta yrityksessä sen markkinoinnin haasteiden vuoksi. Tavoitteena oli luoda selkeä ja toimiva markkinointisuunnitelma, joka on helppo ottaa käyttöön yrityksessä. Työ rajattiin koskemaan vain Kalatuote Annusen kuluttaja-asiakkaita ja heille kohdistuvaa markkinointia. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Opinnäytetyö laadittiin muodostamalla ensin teoreettinen viitekehys alan kirjallisuuteen ja muihin lähteisiin perustuen. Lisäksi viitekehyksessä määriteltiin toimeksiantajayrityksen toimiala. Viitekehyksen pohjalta rakennettiin tuotos, eli sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Teoriaosuuden ja tuotoksen yhtenäinen runko muodostettiin käyttämällä SOSTAC-mallia. Näin ne saatiin rakennettua loogiseksi kokonaisuudeksi, jossa teoriaosuus pohjustaa tuotoksessa käytettyjä menetelmiä. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin haastattelua, joka on kvalitatiivisen tutkimuksen yksi tutkimusmenetelmä.
Työn ollessa toiminnallinen, ei työllä ole varsinaista tutkimuskysymystä eikä näin ollen selvää tutkimustulosta. Viitekehyksen pohjalta laadittiin toimeksiantajalle sen tarpeisiin vastaava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka on selkeä ja helppo ottaa käyttöön. Laadittu sosiaalisen median markkinointi-suunnitelma helpottaa toimeksiantajan markkinoinnin suunnittelua ja markkinointitoimenpiteitä tulevaisuudessa, sekä mahdollistaa markkinoinnin tavoitteiden saavuttamisen.
Opinnäytetyö laadittiin muodostamalla ensin teoreettinen viitekehys alan kirjallisuuteen ja muihin lähteisiin perustuen. Lisäksi viitekehyksessä määriteltiin toimeksiantajayrityksen toimiala. Viitekehyksen pohjalta rakennettiin tuotos, eli sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Teoriaosuuden ja tuotoksen yhtenäinen runko muodostettiin käyttämällä SOSTAC-mallia. Näin ne saatiin rakennettua loogiseksi kokonaisuudeksi, jossa teoriaosuus pohjustaa tuotoksessa käytettyjä menetelmiä. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin haastattelua, joka on kvalitatiivisen tutkimuksen yksi tutkimusmenetelmä.
Työn ollessa toiminnallinen, ei työllä ole varsinaista tutkimuskysymystä eikä näin ollen selvää tutkimustulosta. Viitekehyksen pohjalta laadittiin toimeksiantajalle sen tarpeisiin vastaava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka on selkeä ja helppo ottaa käyttöön. Laadittu sosiaalisen median markkinointi-suunnitelma helpottaa toimeksiantajan markkinoinnin suunnittelua ja markkinointitoimenpiteitä tulevaisuudessa, sekä mahdollistaa markkinoinnin tavoitteiden saavuttamisen.