What do I see when I look at me: Kehonkuvan merkitys tanssitaidon ja tanssijan identiteetin kehittymisessä
Metsovuori, Marika (2023)
Metsovuori, Marika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333777
Tiivistelmä
“What do I see when I look at me” on Marika Metsovuoren taiteellinen opinnäytetyö, joka esitettiin Kuopiossa Itak-näyttämöllä toukokuussa 2023. Työ syntyi halusta luoda merkityksellinen ja vaikuttava teos, joka ottaa kantaa tanssin kentällä vallitseviin ulkonäkövaatimuksiin. Samalla taiteellinen teos oli puheenvuoro omasta kasvutarinasta ja tarjosi samaistumispinnan kaikille oman kehosuhteen kanssa kamppaileville. Teoksen tavoite ja merkityksellisyys nousi juuri tarpeesta tuoda esille pahaa oloa ja vaikeita tunteita, joita omaan minuuteen, kehoon ja kasvuun nuoruudessa liitämme, ja ymmärryksen lisääminen näkymättömistä odotuksista, ihanteista ja sanoittamattomista tunteista oli iso osa teoksen sanomaa.
Taiteellisen työn ohella tämä opinnäytetyö syventyy myös psykologisen tutkimustiedon kautta koreografiassa käsiteltyihin aiheisiin ja tanssijan identiteettiin sekä sen ulkonäkökeskeisyyteen. Työn ydinkysymys on se, miten tanssin kaltainen taitolaji vaikuttaa kehonkuvaan ja ammatilliseen identiteettiin ja millaisena taitava keho nähdään. Vaikuttaako keho ylipäätään siihen, miten taitoa voidaan arvioida tai ymmärtää? Työ on rajattu käsittelemään aihetta erityisesti nuoruuteen liittyvästä kehittymisnäkökulmasta, mutta etenkin taiteellinen osio sisälsi laajasti käsitettäviä samaistumispintoja, joiden tarkoitus oli lisätä kaikenlaisissa elämänvaiheissa olevien kykyä reflektoida omaa minuutta ja kehosuhdetta.
Työ toi myös tarinallisen lähtökohtansa kautta syvällisen ja yksilöllisen näkökulman aiheeseen, ja oli siksi koskettava kokonaisuus ja tekijälleen tärkeä oppimisprosessi, joka sisälsi paljon ammatillista kasvua. Vaikka työ ei ole tutkimus eikä sen johtopäätöksiä ja päätelmiä voi suoraan yleistää, se on tärkeä puheenvuoro kaikille tanssin kentällä toimiville ja oman ja toisten kehojen kanssa työskenteleville. Samalla se tarjoaa näkökulmia, oivalluksia ja sekä henkilökohtaista että yleistä pohdintaa aiheesta ja siihen kytkeytyvistä teemoista. “What do I see when I look at me” is an artistic thesis by Marika Metsovuori, a performance at ITAK stage in Kuopio in May 2023. The work initiated from the willingness and need to create a significant and impressive artistic piece that speaks about the pressure that is put on the body and appearance in the dance field. It was also a statement that the artist made of her own story which offered a surface for belonging and identification for everyone struggling with their own body image. The goal and significance of the work arose from the need to bring out difficult feelings connected to one’s own being, identity, body and growth especially in adolescence. In addition, the choreographer wanted to increase the awareness and understanding of all the invisible expectations, ideals and unspoken feelings.
Along with the artistic work, this thesis emerges into psychological research that were brought up in the subjects of the choreography, identity as a dancer and the pressure that goes into the way a dancer looks. The main question was how a skill-based sport like dance affects the body image and professional identity of a dancer and how a skillful body is seen. Does the body affect the way a skill can be evaluated and understood? The work is directed especially to youth as that is when the biggest development of a dance skill usually happens, but the artistic part also included themes that can be widely identified throughout different stages of life. The meaning of identification was to increase the ability and courage to reflect on one’s own relationship with the self and the body.
The work also brought a narrative-based starting point to review and reflect on the subject as an individual, unique and profound surface point, and was for that reason also an important learning process that included a great deal of personal and professional growth and development. Regardless of the fact that this is not a research and one cannot generalise the findings and conclusions made in this thesis, it was an important statement for everyone working in the dance field or with work including bodily dimension. Simultaneously it offers insights and perspectives when it comes to both personal and general discussion considering the subjects of body image and learning a skill.
Taiteellisen työn ohella tämä opinnäytetyö syventyy myös psykologisen tutkimustiedon kautta koreografiassa käsiteltyihin aiheisiin ja tanssijan identiteettiin sekä sen ulkonäkökeskeisyyteen. Työn ydinkysymys on se, miten tanssin kaltainen taitolaji vaikuttaa kehonkuvaan ja ammatilliseen identiteettiin ja millaisena taitava keho nähdään. Vaikuttaako keho ylipäätään siihen, miten taitoa voidaan arvioida tai ymmärtää? Työ on rajattu käsittelemään aihetta erityisesti nuoruuteen liittyvästä kehittymisnäkökulmasta, mutta etenkin taiteellinen osio sisälsi laajasti käsitettäviä samaistumispintoja, joiden tarkoitus oli lisätä kaikenlaisissa elämänvaiheissa olevien kykyä reflektoida omaa minuutta ja kehosuhdetta.
Työ toi myös tarinallisen lähtökohtansa kautta syvällisen ja yksilöllisen näkökulman aiheeseen, ja oli siksi koskettava kokonaisuus ja tekijälleen tärkeä oppimisprosessi, joka sisälsi paljon ammatillista kasvua. Vaikka työ ei ole tutkimus eikä sen johtopäätöksiä ja päätelmiä voi suoraan yleistää, se on tärkeä puheenvuoro kaikille tanssin kentällä toimiville ja oman ja toisten kehojen kanssa työskenteleville. Samalla se tarjoaa näkökulmia, oivalluksia ja sekä henkilökohtaista että yleistä pohdintaa aiheesta ja siihen kytkeytyvistä teemoista.
Along with the artistic work, this thesis emerges into psychological research that were brought up in the subjects of the choreography, identity as a dancer and the pressure that goes into the way a dancer looks. The main question was how a skill-based sport like dance affects the body image and professional identity of a dancer and how a skillful body is seen. Does the body affect the way a skill can be evaluated and understood? The work is directed especially to youth as that is when the biggest development of a dance skill usually happens, but the artistic part also included themes that can be widely identified throughout different stages of life. The meaning of identification was to increase the ability and courage to reflect on one’s own relationship with the self and the body.
The work also brought a narrative-based starting point to review and reflect on the subject as an individual, unique and profound surface point, and was for that reason also an important learning process that included a great deal of personal and professional growth and development. Regardless of the fact that this is not a research and one cannot generalise the findings and conclusions made in this thesis, it was an important statement for everyone working in the dance field or with work including bodily dimension. Simultaneously it offers insights and perspectives when it comes to both personal and general discussion considering the subjects of body image and learning a skill.