Improvisaatioharjoituksia oppijakeskeiseen soitonopetukseen
Männistö, Eemeli (2023)
Männistö, Eemeli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033240
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen improvisoinnin opettamista osana soitonopetusta. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää improvisaatioharjoituksia, joita taiteen perusopetuksessa työskentelevät opettajat voivat käyttää soittotunneilla. Opinnäytetyössä tarkastelen, millaiset lähtökohdat taiteen perusopetuksessa on improvisoinnin opettamiselle ja kuinka oppijakeskeistä soitonopetusta voi toteuttaa improvisointia opettamalla. Pohdin myös, miten oppilaiden sisäistä motivoitumista voi edistää improvisaatioharjoitusten avulla. Opinnäytetyössä pyrin selvittämään, onko kehittämilleni harjoituksille käyttöä soittotunneilla ja kuinka harjoituksia tulisi kehittää. Tutkin myös, millaisia musiikkiharrastuksen kannalta hyödyllisiä taitoja oppilaat voivat improvisaatioharjoitusten avulla oppia.
Opinnäytetyössä kehitin improvisaatioharjoituksia järjestämällä tilaisuuksia, joissa soitonopettajat kokeilivat harjoituksia. Lisäksi haastattelin kolmea soitonopettajaa, jotka koekäyttivät harjoituksia soitonopetuksen yhteydessä. Harjoituksia kehitettäessä pyrin ymmärtämään erityisesti niiden opettajien tarpeita, jotka kokivat improvisaation opettamisen vaikeaksi.
Opinnäytetyössä kehitetyissä harjoituksissa improvisoidaan taustaäänitteiden säestyksellä. Improvisointiin käytetään ennalta valittujen asteikkojen ja sointujen säveliä. Kunkin harjoituksen mukana seuraa video, joka pitää sisällään harjoitukseen liittyvät ohjeet sekä taustaäänitteen kanssa soitetun esimerkin. Harjoitukset on tallennettu Google Drive-kansioon, josta opettajat löytävät ne helposti.
Opinnäytetyön harjoitukset madalsivat opettajien kynnystä opettaa improvisointia ja monipuolistivat improvisoinnin opetusta. Taustaäänitteet vapauttivat opettajat säestäjän tehtävästä, mikä mahdollisti oppilaan toiminnan tarkkailun. Harjoitusten avulla oppilaat voivat rohkaistua improvisoimaan ja improvisoinnin opettaminen voi tukea oppilaiden sisäistä motivaatiota ja omaehtoisuutta. Improvisoinnin opettaminen on yksi tapa toteuttaa oppijakeskeistä soitonopetusta.
Opinnäytetyössä kehitin improvisaatioharjoituksia järjestämällä tilaisuuksia, joissa soitonopettajat kokeilivat harjoituksia. Lisäksi haastattelin kolmea soitonopettajaa, jotka koekäyttivät harjoituksia soitonopetuksen yhteydessä. Harjoituksia kehitettäessä pyrin ymmärtämään erityisesti niiden opettajien tarpeita, jotka kokivat improvisaation opettamisen vaikeaksi.
Opinnäytetyössä kehitetyissä harjoituksissa improvisoidaan taustaäänitteiden säestyksellä. Improvisointiin käytetään ennalta valittujen asteikkojen ja sointujen säveliä. Kunkin harjoituksen mukana seuraa video, joka pitää sisällään harjoitukseen liittyvät ohjeet sekä taustaäänitteen kanssa soitetun esimerkin. Harjoitukset on tallennettu Google Drive-kansioon, josta opettajat löytävät ne helposti.
Opinnäytetyön harjoitukset madalsivat opettajien kynnystä opettaa improvisointia ja monipuolistivat improvisoinnin opetusta. Taustaäänitteet vapauttivat opettajat säestäjän tehtävästä, mikä mahdollisti oppilaan toiminnan tarkkailun. Harjoitusten avulla oppilaat voivat rohkaistua improvisoimaan ja improvisoinnin opettaminen voi tukea oppilaiden sisäistä motivaatiota ja omaehtoisuutta. Improvisoinnin opettaminen on yksi tapa toteuttaa oppijakeskeistä soitonopetusta.