Keskity! : Tuen keinoja keskittymiseen ja tarkkaavaisuuden suuntaamiseen instrumentti- ja muskaritunnilla.
Halonen, Mea (2023)
Halonen, Mea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133614
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda erityisesti musiikkipedagogeille lisää tietoa tarkkaavaisuuden ja keskittymisen haasteiden taustatekijöistä sekä siitä, miten oppilaan tarkkaavaisuutta ja keskittymistä voidaan oppitunnin aikana tukea. Tutkimuksen kohteena oli tarkkaavaisuuden ja keskittymisen haasteiden ilmeneminen ja tuen keinot instrumentti- ja varhaisiänmusiikkikasvatuksen tunneilla. Tutkimuksella haluttiin myös selvittää, olisiko musiikkipedagogeilla tarvetta saada lisää tietoa neuropsykiatrisista piirteistä, jotka voivat vahvasti vaikuttaa myös tarkkaavaisuuden ja keskittymisen pulmiin.
Tutkimus toteutettiin huhti- syyskuussa 2023. Tutkimuksessa on toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto koostui haastatteluista ja tuntihavainnoinnista. Tutkimustuloksista käy ilmi, että tarkkaavaisuuden ja keskittymisen haasteita ilmenee tunneilla erityisesti motorisena levottomuutena, tarkkaamattomuutena, toiminnanohjauksen vaikeutena sekä oppimisvaikeuksina. Toimivia tuen keinoja löytyy, mutta niistä ei välttämättä tiedetä. Tutkimuksesta selvisi myös, että musiikkipedagogit kokevat, että heillä tulisi olla lisää tietoa neuropsykiatrisista piirteistä.
Tämä opinnäytetyö on ammattilaisten ja opiskelijoiden hyödynnettävissä ymmärryksen ja tietouden lisäämiseksi tarkkaavaisuuden ja keskittymisen haasteista, niiden taustatekijöistä sekä tuen keinoista.
Tutkimus toteutettiin huhti- syyskuussa 2023. Tutkimuksessa on toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto koostui haastatteluista ja tuntihavainnoinnista. Tutkimustuloksista käy ilmi, että tarkkaavaisuuden ja keskittymisen haasteita ilmenee tunneilla erityisesti motorisena levottomuutena, tarkkaamattomuutena, toiminnanohjauksen vaikeutena sekä oppimisvaikeuksina. Toimivia tuen keinoja löytyy, mutta niistä ei välttämättä tiedetä. Tutkimuksesta selvisi myös, että musiikkipedagogit kokevat, että heillä tulisi olla lisää tietoa neuropsykiatrisista piirteistä.
Tämä opinnäytetyö on ammattilaisten ja opiskelijoiden hyödynnettävissä ymmärryksen ja tietouden lisäämiseksi tarkkaavaisuuden ja keskittymisen haasteista, niiden taustatekijöistä sekä tuen keinoista.