Tunteet tutuiksi : tunnetaito-opas vanhemmille
Holmberg, Jutta; Ouattara, Venla (2023)
Holmberg, Jutta
Ouattara, Venla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333723
Tiivistelmä
Tämä on kehittämistavoitteinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli toteuttaa tunnetaito-opas varhaiskasvatusikäisten lasten vanhemmille. Osana opinnäytetyötä suoritimme internetkyselyn yhteistyöpäiväkotien vanhemmille. Kyselyllä kerättiin tietoa vanhempien ymmärryksestä ja tavoista käsitellä tunteita sekä siitä, millaista tietoa vanhemmat ovat tunnetaidoista saaneet ja mistä. Selvitimme perheiden suhtautumista tunnetaitoihin; miten tärkeänä tunnetaidot koetaan ja miten tunnetaidot näyttäytyvät perheissä, puhutaanko tunteista ja miten niistä puhutaan. Oppaan taustaksi selvitimme kokevatko vanhemmat tarvetta tunnetaito oppaalle. Tarkastelimme, nouseeko vastauksissa esille erityisesti jokin tai jotkin aiheet, joihin vanhemmat erityisesti kaipaisivat tukea oppaan muodossa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmetodeja. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jossa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin yhteistyössä neljän Helsingin kaupungin varhaiskasvastusyksikön kanssa ja vastauksia saatiin yhteensä 113. Vastausten analyysissä käytettiin sekä määrälliselle että laadulliselle tutkimukselle ominaisia keinoja.
Lapsi tarvitsee aikuisen tukea tunnetaitojen ja tunnesäätelyn harjoittelussa, sillä tunnetaidot vahvistuvat vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Viime vuosina tunnetaitojen merkitys lapsen kasvulle ja kehitykselle on huomattu ja aihe on tullut tärkeäksi yhteiskunnalliseksi ilmiöksi. Kyselystä nousi vanhempien kokema selkeä tarve tunnetaito-oppaalle. Kyselyn mukaan moni vanhempi koki saaneensa tietoa tunnetaidoista, mutta vain vähäisesti ohjeita kuinka viedä saatu tieto käytäntöön. Oppaaseen kaivattiin selkeitä ohjeita, miten toimia niin lapsen suurien tunteiden aikana kuin miten käsitellä tunteita arjessa. Vanhemmilta nousi myös tarve saada omien tunteiden käsittelyyn neuvoja. Huomioitavaa on, että voidakseen opettaa tunnetaitoja lapsilleen, myös vanhemmat tarvitsevat vahvistusta omien tunnetaitojen ja tunnesäätelyn harjoitteluun.
Kyselyllä saadun tiedon kautta ja hankkimaamme teoriaan pohjaten, valmistimme tunnetaito-oppaan vanhemmille. Tehty opas toteutettiin yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista–hankkeen kanssa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmetodeja. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jossa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin yhteistyössä neljän Helsingin kaupungin varhaiskasvastusyksikön kanssa ja vastauksia saatiin yhteensä 113. Vastausten analyysissä käytettiin sekä määrälliselle että laadulliselle tutkimukselle ominaisia keinoja.
Lapsi tarvitsee aikuisen tukea tunnetaitojen ja tunnesäätelyn harjoittelussa, sillä tunnetaidot vahvistuvat vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Viime vuosina tunnetaitojen merkitys lapsen kasvulle ja kehitykselle on huomattu ja aihe on tullut tärkeäksi yhteiskunnalliseksi ilmiöksi. Kyselystä nousi vanhempien kokema selkeä tarve tunnetaito-oppaalle. Kyselyn mukaan moni vanhempi koki saaneensa tietoa tunnetaidoista, mutta vain vähäisesti ohjeita kuinka viedä saatu tieto käytäntöön. Oppaaseen kaivattiin selkeitä ohjeita, miten toimia niin lapsen suurien tunteiden aikana kuin miten käsitellä tunteita arjessa. Vanhemmilta nousi myös tarve saada omien tunteiden käsittelyyn neuvoja. Huomioitavaa on, että voidakseen opettaa tunnetaitoja lapsilleen, myös vanhemmat tarvitsevat vahvistusta omien tunnetaitojen ja tunnesäätelyn harjoitteluun.
Kyselyllä saadun tiedon kautta ja hankkimaamme teoriaan pohjaten, valmistimme tunnetaito-oppaan vanhemmille. Tehty opas toteutettiin yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista–hankkeen kanssa.