Moder-toiminnanohjausjärjestelmä matkailualan yrityksessä X
Vainio, Kiia (2023)
Vainio, Kiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333830
Tiivistelmä
Toiminnanohjausjärjestelmien käyttö yleistyy kovaa vauhtia kaikenkokoisten yritysten ja organisaatioiden arjessa, helpottaen ja tehostaen päivittäistä liiketoimintaa. Automatisoiduista prosesseista hyötyvät sekä suuret että pienet toimijat. Matkailualalla toiminnanohjausjärjestelmän käytön hyödyt korostuvat, sillä yhdestä tietojärjestelmästä voidaan hallinnoida useita erilaisia liiketoiminnan kannalta välttämättömiä prosesseja, kuten majoitusten ja välinevuokrausten varauksia, hinnoittelua ja raportointia. Edellä mainittujen asioiden tehokas hallinta on erityisen tärkeää muun muassa asiakastyytyväisyyden ja liiketoiminnan kannattavuuden kannalta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Moder-toiminnanohjausjärjestelmään matkailualalla toimivan yritys X:n avulla. Yritys X on pieni yrittäjävetoinen majoitusliiketoimintaa harjoittava yritys, joka on ottanut vuonna 2021 lanseeratun Moderin käyttöön ensimmäisten suomalaisyritysten joukossa. Viime aikoina Moder on kehittynyt voimakkaasti ja tarjolle tulee jatkuvasti uusia toimintoja, joiden hyödyntämisestä yritys X on kiinnostunut.
Opinnäytetyö toteutettiin produktityyppisenä eli toiminnallisena. Työ rajattiin käsittelemään vain yhtä Moderin käyttäjäyritystä. Työn tavoitteena on luoda yritys X:lle kattava selvitys Moderin tarjoamista eri mahdollisuuksista ottaen huomioon päivitykset yrityksellä jo käytössä oleviin osioihin sekä uudet ominaisuudet, joita voitaisiin liittää edellisiin toimintaa tehostamaan. Tätä ohjeistusta voidaan käyttää apuna yritys X:n toiminnan kehittämisessä.
Työ jakautuu kahteen osaan; tietoperustaan ja empiriaosuuteen. Aiheeseen lähdetään tutustumaan perehtymällä ensin matkailun toimialaan ja palveluprosessiin. Tämän jälkeen siirrytään itse toiminnanohjausjärjestelmiin ja niiden kehityshistoriaan, jotta voidaan ymmärtää paremmin nykyaikaisia toiminnanohjausjärjestelmiä. Tämän jälkeen esitellään työn keskiössä oleva Moder, joka on moderni pilvipohjainen toiminnanohjausjärjestelmä. Tietoperusta luo tutkittuun/yleiseen tietoon perustuvan pohjan empiriaosuudelle, jossa käsitellään samoja aiheita yritys X:n näkökulmasta. Empiriaosuudessa aineistoa kerättiin muun muassa kvalitatiivisten teemahaastattelujen avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin syyslukukauden 2023 aikana. Prosessi alkoi aiheen valinnalla, jonka jälkeen alettiin keräämään lähteitä tietoperustaa varten. Empiriaosuus syntyi yhdistämällä teoriaa käytäntöön yritys X:n näkökulmasta ja haastattelemalla aiheen kahta asiantuntijaa (yritys X:n toimitusjohtajaa ja Moderin perustajaa) kvalitatiivisilla teemahaastatteluilla. Tietoperustasta ja empiriaosuudesta saatujen tietojen sekä huolellisen aiheeseen perehtymisen jälkeen produktina syntyi kattava ohjeistus yritys X:lle, joka sisältää suosituksen Moderin eri osa-alueiden hyödyntämisestä liiketoiminnan kehittämisessä. Ohjeistus ja haastattelut löytyvät kokonaisuudessaan opinnäytetyön liitteistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Moder-toiminnanohjausjärjestelmään matkailualalla toimivan yritys X:n avulla. Yritys X on pieni yrittäjävetoinen majoitusliiketoimintaa harjoittava yritys, joka on ottanut vuonna 2021 lanseeratun Moderin käyttöön ensimmäisten suomalaisyritysten joukossa. Viime aikoina Moder on kehittynyt voimakkaasti ja tarjolle tulee jatkuvasti uusia toimintoja, joiden hyödyntämisestä yritys X on kiinnostunut.
Opinnäytetyö toteutettiin produktityyppisenä eli toiminnallisena. Työ rajattiin käsittelemään vain yhtä Moderin käyttäjäyritystä. Työn tavoitteena on luoda yritys X:lle kattava selvitys Moderin tarjoamista eri mahdollisuuksista ottaen huomioon päivitykset yrityksellä jo käytössä oleviin osioihin sekä uudet ominaisuudet, joita voitaisiin liittää edellisiin toimintaa tehostamaan. Tätä ohjeistusta voidaan käyttää apuna yritys X:n toiminnan kehittämisessä.
Työ jakautuu kahteen osaan; tietoperustaan ja empiriaosuuteen. Aiheeseen lähdetään tutustumaan perehtymällä ensin matkailun toimialaan ja palveluprosessiin. Tämän jälkeen siirrytään itse toiminnanohjausjärjestelmiin ja niiden kehityshistoriaan, jotta voidaan ymmärtää paremmin nykyaikaisia toiminnanohjausjärjestelmiä. Tämän jälkeen esitellään työn keskiössä oleva Moder, joka on moderni pilvipohjainen toiminnanohjausjärjestelmä. Tietoperusta luo tutkittuun/yleiseen tietoon perustuvan pohjan empiriaosuudelle, jossa käsitellään samoja aiheita yritys X:n näkökulmasta. Empiriaosuudessa aineistoa kerättiin muun muassa kvalitatiivisten teemahaastattelujen avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin syyslukukauden 2023 aikana. Prosessi alkoi aiheen valinnalla, jonka jälkeen alettiin keräämään lähteitä tietoperustaa varten. Empiriaosuus syntyi yhdistämällä teoriaa käytäntöön yritys X:n näkökulmasta ja haastattelemalla aiheen kahta asiantuntijaa (yritys X:n toimitusjohtajaa ja Moderin perustajaa) kvalitatiivisilla teemahaastatteluilla. Tietoperustasta ja empiriaosuudesta saatujen tietojen sekä huolellisen aiheeseen perehtymisen jälkeen produktina syntyi kattava ohjeistus yritys X:lle, joka sisältää suosituksen Moderin eri osa-alueiden hyödyntämisestä liiketoiminnan kehittämisessä. Ohjeistus ja haastattelut löytyvät kokonaisuudessaan opinnäytetyön liitteistä.