Jousisoittimet modernissa pop-musiikissa
Kuusela, Ville (2023)
Kuusela, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333841
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on tavoitteena tutustua klassisen jousisektion soittimiin ja niiden käyttöön tämän päivän musiikissa rytmimusiikin sovittajan näkökulmasta. Työssä pyritään luomaan mahdollisimman kattavan tiivistelmän viulun, alttoviulun sekä sellon rakenteista, äänialoista, soinnista ja mahdollisuuksista niin soolona, kuin sektiossa. Työ pyrkii löytämään vastauksia siihen, miten jousisektiota käytetään populaarimusiikissa, joka on julkaistu viimeisen kymmenen vuoden aikana. Etsitään vastausta myös kysymykseen, miksi jousisektiota käytetään nykyään niin vähän ja minkä takia sitä käytetään silloin kun se on mukana.
Tietoperustassa esitellään instrumenttien rajoitukset ja mahdollisuudet. Teen listan jousisektion mahdollisista rooleista sovituksissa. Nämä kappaleet ovat tukena, kun analysoidaan kolmea esimerkkikappaletta ja jousisektion käyttöä niissä. Kappaleista tehdään transkriptiot, aloittaen ensiksi 80-luvun esimerkistä, johon peilataan kahta modernimpaa kappaletta, etsien eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia. Transkriptiot analysoidaan ja selvitetään millaisia sovituksia ja soitinnuksia jousisektioilla käytetään. Pohditaan myös jokaisen kappaleen kohdalla mahdollisia sovittajien ja tuottajien motiivia ratkaisuilleen, silloin kun on perusteltavaa spekuloida tai on olemassa haastatteluita, joihin viitata.
Työn tuloksena opitaan kokonaisvaltaisesti jousisektion soittimista, instrumentaatiosta ja sovitustekniikoista. Työn tuloksena todetaan, minkä takia jousisektion käyttö on tänä päivänä sitä, mitä se on. Jousisektio on monella tapaa vanhanaikainen sointimaailma. Toisaalta teknologia on kehittynyt niin pitkälle, että ne ongelmat, joihin ennen käytettiin ratkaisuna jousisektiota, voidaan ratkaista erilaisilla syntetisaattoreilla. Viimeisenä pohditaan, että onko jousille sovittaminen vain sellainen taito, joka on kadonnut populaarimusiikin maailmasta.
Aihe on tärkeä alan soittajille ja sovittajille, jotka haluaisivat hyödyntää jousisektiota enemmän, mutta eivät osaa tai uskalla vanhanaikaisen leiman takia. Seuraava askel olisi tutkia aiheen mahdollista sisällyttämistä alan koulutuksen opetussuunnitelmiin.
Tietoperustassa esitellään instrumenttien rajoitukset ja mahdollisuudet. Teen listan jousisektion mahdollisista rooleista sovituksissa. Nämä kappaleet ovat tukena, kun analysoidaan kolmea esimerkkikappaletta ja jousisektion käyttöä niissä. Kappaleista tehdään transkriptiot, aloittaen ensiksi 80-luvun esimerkistä, johon peilataan kahta modernimpaa kappaletta, etsien eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia. Transkriptiot analysoidaan ja selvitetään millaisia sovituksia ja soitinnuksia jousisektioilla käytetään. Pohditaan myös jokaisen kappaleen kohdalla mahdollisia sovittajien ja tuottajien motiivia ratkaisuilleen, silloin kun on perusteltavaa spekuloida tai on olemassa haastatteluita, joihin viitata.
Työn tuloksena opitaan kokonaisvaltaisesti jousisektion soittimista, instrumentaatiosta ja sovitustekniikoista. Työn tuloksena todetaan, minkä takia jousisektion käyttö on tänä päivänä sitä, mitä se on. Jousisektio on monella tapaa vanhanaikainen sointimaailma. Toisaalta teknologia on kehittynyt niin pitkälle, että ne ongelmat, joihin ennen käytettiin ratkaisuna jousisektiota, voidaan ratkaista erilaisilla syntetisaattoreilla. Viimeisenä pohditaan, että onko jousille sovittaminen vain sellainen taito, joka on kadonnut populaarimusiikin maailmasta.
Aihe on tärkeä alan soittajille ja sovittajille, jotka haluaisivat hyödyntää jousisektiota enemmän, mutta eivät osaa tai uskalla vanhanaikaisen leiman takia. Seuraava askel olisi tutkia aiheen mahdollista sisällyttämistä alan koulutuksen opetussuunnitelmiin.