Liikuntamäärän vaikutus yo-kirjoituksien tuloksiin : tulokset Tornion yhteislyseon lukion oppilaiden menestyksestä ylioppilaskirjoituksissa liikunnallisuuteen verraten
Hietala, Oskari (2023)
Hietala, Oskari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133500
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää liikunnan määrän yhteyttä ylioppilaskirjoituksissa menestymiseen ja oppilaiden hyvinvointiin. Tarkoituksena oli lisätä tietoa liikunnan vaikutuksista ylioppilaskirjoitusten tuloksiin ja antaa pohjaa uusien opetussuunnitelmien laatimiselle. Tutkimus toteutettiin Tornion yhteislyseon lukiolla Jotform-kyselyn avulla, kyselyyn vastasi 19 syksyllä 2023 kirjoittanutta oppilasta. Kyselyn avulla selvitettiin oppilaiden ylioppilaskokokeiden tulokset sekä pyrittiin selvittämään heidän liikuntakäyttäytymistään. Vastausten perusteella luotiin Excel-taulukko, jossa verrattiin liikuntakäyttäytymisen suhdetta ylioppilaskirjoitusten tuloksiin.
Tutkimuksen perusteella havaittiin vahva yhteys oppilaiden kokeman hyvinvoinnin ja liikunnan välillä: 19 vastaajasta 17 koki liikunnan vaikuttavan hyvinvointiinsa positiivisesti. Tutkimuksen tulosten perusteella liikunnan suhde ylioppilaskirjoitusten tuloksiin ei vaikuta olevan kovin vahva, mutta ei myöskään negatiivinen. Havaittavat erot olivat merkityksettömän pieniä tai hieman positiivisia.
Tutkimuksen tulosten pohjalta heräsi kysymyksiä, joita voitaisiin jatkossa hyödyntää uusien tutkimuskysymysten asettelussa. Mielenkiintoista olisi esimerkiksi selvittää koetun hyvinvoinnin yhteyttä ylioppilaskirjoitusten tuloksiin, sillä vaikka tässä tutkimuksessa oppilaat kokivat liikunnan vaikuttavan hyvinvointiinsa positiivisesti, ei liikunnan vaikutus näkynyt vahvasti kirjoituksien tuloksissa. Suuremman vastausjoukon avulla voitaisiin vielä tarkentaa tässä tutkimuksessa tehtyjä havaintoja. Pieni vastausjoukko johti joidenkin kategorioiden todella pieneen vastausmäärään ja tämän vuoksi näiden kategorioiden tuloksia oli hankala verrata muihin kategorioihin luotettavasti. Liikunnan ja ylioppilaskirjoitusten tuloksien suhdetta tarkemmin tutkimalla voitaisiin luoda paremmin oppilaiden menestystä tukeva opetussuunnitelma.
Tutkimuksen perusteella havaittiin vahva yhteys oppilaiden kokeman hyvinvoinnin ja liikunnan välillä: 19 vastaajasta 17 koki liikunnan vaikuttavan hyvinvointiinsa positiivisesti. Tutkimuksen tulosten perusteella liikunnan suhde ylioppilaskirjoitusten tuloksiin ei vaikuta olevan kovin vahva, mutta ei myöskään negatiivinen. Havaittavat erot olivat merkityksettömän pieniä tai hieman positiivisia.
Tutkimuksen tulosten pohjalta heräsi kysymyksiä, joita voitaisiin jatkossa hyödyntää uusien tutkimuskysymysten asettelussa. Mielenkiintoista olisi esimerkiksi selvittää koetun hyvinvoinnin yhteyttä ylioppilaskirjoitusten tuloksiin, sillä vaikka tässä tutkimuksessa oppilaat kokivat liikunnan vaikuttavan hyvinvointiinsa positiivisesti, ei liikunnan vaikutus näkynyt vahvasti kirjoituksien tuloksissa. Suuremman vastausjoukon avulla voitaisiin vielä tarkentaa tässä tutkimuksessa tehtyjä havaintoja. Pieni vastausjoukko johti joidenkin kategorioiden todella pieneen vastausmäärään ja tämän vuoksi näiden kategorioiden tuloksia oli hankala verrata muihin kategorioihin luotettavasti. Liikunnan ja ylioppilaskirjoitusten tuloksien suhdetta tarkemmin tutkimalla voitaisiin luoda paremmin oppilaiden menestystä tukeva opetussuunnitelma.