Uuden dermokosmetiikkasarjan lanseeraaminen Suomeen
Soppela, Ville (2023)
Soppela, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433952
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä tavoitteena oli lanseerata uusi kosmetiikkasarja Suomeen 4P-mallia soveltaen. Perinteiset 4P:tä ovat keränneet kritiikkiä, koska ne ovat olleet olemassa vuosikymmeniä. Perinteisten 4P:n lisäksi työhön tuotiin mukaan markkinoinnin uudet 4P:tä, jotka vastaavat enemmän tätä päivää. Lanseerauksen myötä arvioitiin myös 4 (+4P) yleisempää soveltuvuutta tuotelanseeraukseen.
Työ eteni markkina-analyysistä teoreettiseen viitekehykseen ja sen hyödyntämiseen, jonka jälkeen seurasi tulokset ja pohdinta. Tämä kaikki pyrittiin tekemään yrittäjän näkökulmaa silmällä pitäen.
Markkina-analyysissä käytiin läpi koko Suomen kosmetiikkamarkkinaa lyhyesti, mutta varsinainen opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain apteekkeja ja apteekkikosmetiikkaa sekä suurimpia kilpailijoita siellä.
Ensisijaisena teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käsiteltiin 1960-luvulla kehitettyä 4P-mallia (product, price, place, promotion). Perinteisten 4P:n lisäksi työhön sisällytettiin Eka Ruolan markkinoinnin uudet 4P:tä (people, purpose, platform, passion). Lisäksi perehdyttiin tuotelanseeraukseen käsitteenä.
Teoriaa hyödyntämällä ja tutkimuskysymyksiin vastaamalla muodostettiin kohdeyritykselle markkinointimix ja lanseerauksesta kertyneiden kokemusten avulla myös yleinen konstruktio eli yksinkertainen tarkistuslista (check list) liittyen tuotesarjan lanseeraamiseen.
Varsinaisessa pohdinta luvussa esiteltiin tulokset ja päätelmät. Lyhyesti voidaan todeta, että perinteiset 4P:tä ovat edelleen erittäin käyttökelpoiset ja markkinoinnin uudet 4P:tä olivat myös hyödyllisiä.
Teorian kirjoittamisen ja lanseerauksen markkinointimixin luomisen jälkeen oli vuoden seurantajakso ennen varsinaisten tulosten raportointia. Jakson aikana pystyttiin korjaamaan mahdollisia puutteita ja muuttamaan kurssia. Tärkeimpiä löydöksiä lanseerauksen liittyen olivat PR-työn tärkeys, sosiaalisen median säännöllinen tekeminen ja siellä markkinointi, mutta myös asiakkuuksista (=apteekki) huolehtiminen ja heidän kouluttamisensa.
Työ eteni markkina-analyysistä teoreettiseen viitekehykseen ja sen hyödyntämiseen, jonka jälkeen seurasi tulokset ja pohdinta. Tämä kaikki pyrittiin tekemään yrittäjän näkökulmaa silmällä pitäen.
Markkina-analyysissä käytiin läpi koko Suomen kosmetiikkamarkkinaa lyhyesti, mutta varsinainen opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain apteekkeja ja apteekkikosmetiikkaa sekä suurimpia kilpailijoita siellä.
Ensisijaisena teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käsiteltiin 1960-luvulla kehitettyä 4P-mallia (product, price, place, promotion). Perinteisten 4P:n lisäksi työhön sisällytettiin Eka Ruolan markkinoinnin uudet 4P:tä (people, purpose, platform, passion). Lisäksi perehdyttiin tuotelanseeraukseen käsitteenä.
Teoriaa hyödyntämällä ja tutkimuskysymyksiin vastaamalla muodostettiin kohdeyritykselle markkinointimix ja lanseerauksesta kertyneiden kokemusten avulla myös yleinen konstruktio eli yksinkertainen tarkistuslista (check list) liittyen tuotesarjan lanseeraamiseen.
Varsinaisessa pohdinta luvussa esiteltiin tulokset ja päätelmät. Lyhyesti voidaan todeta, että perinteiset 4P:tä ovat edelleen erittäin käyttökelpoiset ja markkinoinnin uudet 4P:tä olivat myös hyödyllisiä.
Teorian kirjoittamisen ja lanseerauksen markkinointimixin luomisen jälkeen oli vuoden seurantajakso ennen varsinaisten tulosten raportointia. Jakson aikana pystyttiin korjaamaan mahdollisia puutteita ja muuttamaan kurssia. Tärkeimpiä löydöksiä lanseerauksen liittyen olivat PR-työn tärkeys, sosiaalisen median säännöllinen tekeminen ja siellä markkinointi, mutta myös asiakkuuksista (=apteekki) huolehtiminen ja heidän kouluttamisensa.