Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Ulappa Magille
Haapala, Joonas (2023)
Haapala, Joonas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433971
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä sosiaalisen median markkinointisuunnitelma suomalaiselle surffausta käsittelevälle aikakausilehdelle. Markkinointi rajattiin ainoastaan sosiaaliseen mediaan siitä syystä, että tämän uskottiin olevan se kanava mistä tehokkaimmin kohderyhmä
tavoitetaan. Työn tavoitteena oli kehittää Ulappa Magille tehokas ja toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka avulla pyritään lisäämään tietoisuutta tulevasta julkaisusta kohderyhmän kesken. Tulevan julkaisun kohderyhmää ovat Suomalaisesta surffauksesta kiinnostuneet henkilöt. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu teoriaosuudesta sekä valmiista sosiaalisen me-
dian markkinointisuunnitelmasta. Teoriaosuus käsittelee markkinointia, markkinointiviestintää sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tehdään vertailuanalyysi jossa kartoitetaan saman tyylisten julkaisujen toimintaa sosiaalisessa mediassa. Vertailua tehtäessä pyrittiin kiinnittämään huomiota siihen, miten lehden sosiaalinen media voi tukea lehden markkinointia. Todettiin että osa alan toimijoista käyttää varsin tehokkaasti hyväkseen sosiaalista mediaa tukemaan printtijulkaisuaan kun taas toiset eivät mainitse lehteä juuri ollenkaan sosiaalisen median kanavillaan. Lehden painamisesta tulevat kustannukset oli tarkoitus rahoittaa joukkorahoituskampanjalla, jota myöskin tultaisiin markkinoimaan sosiaalisessa mediassa. Valmiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelman rakentamisessa on käytetty SOSTAC-mallia.
Ulappa Mag on vapaaehtoisprojekti joka aloitettiin alkuvuodesta 2022, loppuvuodesta 2023 projekti on edelleen kesken eikä lehteä ole julkaistu. Suunniteltua pidempi aikataulu on vaikuttanut myös markkinointisuunnitelman tekemisen venymiseen. Lopputilanne on kuitenkin se että käytettävä ja toteutettava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on nyt laadittu.
tavoitetaan. Työn tavoitteena oli kehittää Ulappa Magille tehokas ja toimiva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka avulla pyritään lisäämään tietoisuutta tulevasta julkaisusta kohderyhmän kesken. Tulevan julkaisun kohderyhmää ovat Suomalaisesta surffauksesta kiinnostuneet henkilöt. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu teoriaosuudesta sekä valmiista sosiaalisen me-
dian markkinointisuunnitelmasta. Teoriaosuus käsittelee markkinointia, markkinointiviestintää sekä markkinointia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tehdään vertailuanalyysi jossa kartoitetaan saman tyylisten julkaisujen toimintaa sosiaalisessa mediassa. Vertailua tehtäessä pyrittiin kiinnittämään huomiota siihen, miten lehden sosiaalinen media voi tukea lehden markkinointia. Todettiin että osa alan toimijoista käyttää varsin tehokkaasti hyväkseen sosiaalista mediaa tukemaan printtijulkaisuaan kun taas toiset eivät mainitse lehteä juuri ollenkaan sosiaalisen median kanavillaan. Lehden painamisesta tulevat kustannukset oli tarkoitus rahoittaa joukkorahoituskampanjalla, jota myöskin tultaisiin markkinoimaan sosiaalisessa mediassa. Valmiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelman rakentamisessa on käytetty SOSTAC-mallia.
Ulappa Mag on vapaaehtoisprojekti joka aloitettiin alkuvuodesta 2022, loppuvuodesta 2023 projekti on edelleen kesken eikä lehteä ole julkaistu. Suunniteltua pidempi aikataulu on vaikuttanut myös markkinointisuunnitelman tekemisen venymiseen. Lopputilanne on kuitenkin se että käytettävä ja toteutettava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma on nyt laadittu.