Oman esihenkilötyön sekä organisaation työhyvinvoinnin kehittäminen
Vilhunen, Jouni (2023)
Vilhunen, Jouni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433975
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena on omien esihenkilö- ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen sekä oman työyksikön yleisen työhyvinvoinnin tilan parantaminen. Tutkimusmetodina on käytetty päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön kirjoittamista kahdeksan viikon ajanjakson aikana.
Tarkoituksena on kuvata yksityiskohtaisesti työpäivien aikana suoritettuja työtehtäviä ja analysoida niiden onnistumista viikon lopuksi. Analyysissä hyödynnetään ammattikirjallisuutta, mikä auttaa arvioimaan suoriutumista kyseisissä tehtävissä. Kahdeksan viikon aikana työtehtävien pääteemoina ovat olleet työhyvinvointia ja vuorovaikutusta edistävät johtamismallit, erityisesti keskittyen tunneilmaston johtamiseen ja sosiaalisen identiteetin johtamismalliin. Lisäksi työhyvinvoinnin näkökulmasta tarkastellaan ergonomian eri osa-alueita, kuten fyysistä, - kognitiivista- ja organisatorista ergonomiaa. Muita työhyvinvoinnin edistäviä teemoja ovat muun muassa alaisten osallistaminen, delegointi, kehityskeskustelut ja alisuoriutumiseen puuttuminen. Viikkoanalyysien tarkoituksena on kehittää omaa osaamistani ja selvittää mitkä osa-alueet tarvitsevat vielä osaamisen vahvistamista.
Opinnäytetyön perusteella minulle muodostui selkeä kuva työhyvinvointiin liittyvistä osa-alueista, kuinka ne vaikuttavat työhyvinvointiin ja kuinka niitä tulisi kehittää. Omat vuorovaikutus- ja esihenkilötaitoni kehittyivät opinnäytetyön edetessä ja opin tietämään paremmin omat vahvuuteni ja heikkouteni esihenkilötyössäni. Minulle muodostui myös selkeä kuva siitä mitä minun tulisi tulevaisuudessa kehittää työskennellessäni esihenkilönä.
Tarkoituksena on kuvata yksityiskohtaisesti työpäivien aikana suoritettuja työtehtäviä ja analysoida niiden onnistumista viikon lopuksi. Analyysissä hyödynnetään ammattikirjallisuutta, mikä auttaa arvioimaan suoriutumista kyseisissä tehtävissä. Kahdeksan viikon aikana työtehtävien pääteemoina ovat olleet työhyvinvointia ja vuorovaikutusta edistävät johtamismallit, erityisesti keskittyen tunneilmaston johtamiseen ja sosiaalisen identiteetin johtamismalliin. Lisäksi työhyvinvoinnin näkökulmasta tarkastellaan ergonomian eri osa-alueita, kuten fyysistä, - kognitiivista- ja organisatorista ergonomiaa. Muita työhyvinvoinnin edistäviä teemoja ovat muun muassa alaisten osallistaminen, delegointi, kehityskeskustelut ja alisuoriutumiseen puuttuminen. Viikkoanalyysien tarkoituksena on kehittää omaa osaamistani ja selvittää mitkä osa-alueet tarvitsevat vielä osaamisen vahvistamista.
Opinnäytetyön perusteella minulle muodostui selkeä kuva työhyvinvointiin liittyvistä osa-alueista, kuinka ne vaikuttavat työhyvinvointiin ja kuinka niitä tulisi kehittää. Omat vuorovaikutus- ja esihenkilötaitoni kehittyivät opinnäytetyön edetessä ja opin tietämään paremmin omat vahvuuteni ja heikkouteni esihenkilötyössäni. Minulle muodostui myös selkeä kuva siitä mitä minun tulisi tulevaisuudessa kehittää työskennellessäni esihenkilönä.