TikTokin vaikutukset musiikin markkinointiin
Loisko, Janette (2023)
Loisko, Janette
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433927
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia TikTokin vaikutuksia musiikin markkinointiin. Työn tavoitteena on selvittää, miten hyvä kanava TikTok on markkinoida musiikkia ja miten musiikin markkinointi TikTokissa vaikuttaa kappaleen ennakkomarkkinointiin.
Opinnäytetyö on jaettu viiteen pääosaan: johdanto, teoreettinen osuus, empiirinen osuus, johtopäätökset ja loppusanat. Työn teoreettinen viitekehys koostuu Maslowin tarvehierarkiasta, SOSTAC- mallista ja TikTokista. Työn empiirinen osa toteutettiin sekä kvantitatiivisena että kvalitatiivisena tutkimuksena. Tämän työn kvantitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä oli puolistrukturoitu haastattelu ja kvalitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä oli kyselytutkimus. Opinnäytetyöhön haastateltiin Alisa Sieppiä, joka on työskennellyt musiikkialalla. Kyselylomake keräsi yhteensä 70 vastaajaa. Haastattelussa ja kyselylomakkeessa tutkittiin TikTokin käyttökokemuksia, musiikkitottumuksia ja trendejä.
Tutkimustulokset osoittavat, että TikTok on erittäin hyvä kannattava kanava markkinoida musiikkia. Kappaleen ennakkomarkkinoinnilla TikTokissa on erittäin suuri vaikutus suoraan esimerkiksi kuuntelijalukuihin. TikTok tarjoaa paljon mahdollisuuksia musiikin markkinointiin, kun osaa olla luova, hyödyntää ajankohtaisia trendejä tai luoda uutta. The aim of this thesis was to examine the impact of TikTok on Music Marketing. The goal was to determine, how effective TikTok is as a channel for promoting music and how music marketing on TikTok affects pre-release marketing of a song.
The thesis is divided into five main sections which are introduction, theoretical framework, empirical section, conclusions, and final remarks. The theoretical framework of the thesis consists of Maslow’s hierarchy of needs, the SOSTAC model and TikTok. The empirical part of the study was conducted using both quantitative and qualitative research methods. The quantitative method involved a semi-structured interview, and the qualitative method involved a survey. Alisa Sieppi, who has worked in the music industry, was interviewed for this thesis. A total of 70 respondents participated in the survey. The interview and survey explored experiences with TikTok, music preferences and trends.
The research results indicate that TikTok is an extremely effective and profitable channel for marketing music. Pre-release marketing of a song on TikTok has significant impact on metrics such as listener counts. TikTok offers numerous opportunities for music marketing, especially when creators are creative, leverage current trends or innovate.
Opinnäytetyö on jaettu viiteen pääosaan: johdanto, teoreettinen osuus, empiirinen osuus, johtopäätökset ja loppusanat. Työn teoreettinen viitekehys koostuu Maslowin tarvehierarkiasta, SOSTAC- mallista ja TikTokista. Työn empiirinen osa toteutettiin sekä kvantitatiivisena että kvalitatiivisena tutkimuksena. Tämän työn kvantitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä oli puolistrukturoitu haastattelu ja kvalitatiivinen eli määrällinen tutkimusmenetelmä oli kyselytutkimus. Opinnäytetyöhön haastateltiin Alisa Sieppiä, joka on työskennellyt musiikkialalla. Kyselylomake keräsi yhteensä 70 vastaajaa. Haastattelussa ja kyselylomakkeessa tutkittiin TikTokin käyttökokemuksia, musiikkitottumuksia ja trendejä.
Tutkimustulokset osoittavat, että TikTok on erittäin hyvä kannattava kanava markkinoida musiikkia. Kappaleen ennakkomarkkinoinnilla TikTokissa on erittäin suuri vaikutus suoraan esimerkiksi kuuntelijalukuihin. TikTok tarjoaa paljon mahdollisuuksia musiikin markkinointiin, kun osaa olla luova, hyödyntää ajankohtaisia trendejä tai luoda uutta.
The thesis is divided into five main sections which are introduction, theoretical framework, empirical section, conclusions, and final remarks. The theoretical framework of the thesis consists of Maslow’s hierarchy of needs, the SOSTAC model and TikTok. The empirical part of the study was conducted using both quantitative and qualitative research methods. The quantitative method involved a semi-structured interview, and the qualitative method involved a survey. Alisa Sieppi, who has worked in the music industry, was interviewed for this thesis. A total of 70 respondents participated in the survey. The interview and survey explored experiences with TikTok, music preferences and trends.
The research results indicate that TikTok is an extremely effective and profitable channel for marketing music. Pre-release marketing of a song on TikTok has significant impact on metrics such as listener counts. TikTok offers numerous opportunities for music marketing, especially when creators are creative, leverage current trends or innovate.