Sustainability communication in Rovaniemi’s restaurants
Virtanen, Juulia (2023)
Virtanen, Juulia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133620
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy vastuullisuusviestintään Rovaniemen ravintoloissa. Opinnäytetyön tarkoituksena on saada parempi käsitys vastuullisuusviestinnän tärkeydestä markkinoinnissa. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa vastuullisuusviestinnän tämänhetkistä tilannetta Rovaniemen ravintoloissa ja antaa ehdotuksia, kuinka ravintolat voivat hyödyntää vastuullisuusviestintää käsitellessä kestävyyden eri näkökulmia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ruokamatkailun vastuullinen kehittäminen palvelumuotoilulla Via Karelialla -projekti, jonka tavoitteena oli kehittää vastuullista ruokamatkailua.
Opinnäytetyö kostuu teoriaosiosta ja empiirisestä tutkimuksesta. Teoriaosio keskittyy ruokamatkailuun ja vastuullisuusviestintään olennaisten kirjallisuus ja verkkolähteiden pohjalta. Tässä monimenetelmätutkimuksessa käytettiin metodeina kvantitatiivista ja kvalitatiivista sisältöanalyysia. Sisällönanalyysissä analysoitiin ja arviotiin 16 ravintolan verkkosivuja, ruokalistoja ja asiakaspalautetta ennalta asetettujen kriteerien pohjalta.
Tuloksien perusteella kävi ilmi, että ravintoloiden nettisivut ja menu hyödyntävät joitain vastuullisuusviestinnän osia. Analyysistä käy ilmi, että kestävyyden näkökulmat mainitaan paremmin ravintoloiden menuissa ja että asiakaspalaute keskittyy enemmän ravintoloiden ruokaan ja menuihin eikä heidän nettisivuihin. Kuitenkin tämä opinnäytetyö keskittyy ainoastaan Rovaniemen ravintoloihin, joista saatavilla oleva informaatio vastuullisuusviestinnästä on puutteellista, minkä vuoksi aihetta on syytä tutkia laajemmin.
Opinnäytetyö kostuu teoriaosiosta ja empiirisestä tutkimuksesta. Teoriaosio keskittyy ruokamatkailuun ja vastuullisuusviestintään olennaisten kirjallisuus ja verkkolähteiden pohjalta. Tässä monimenetelmätutkimuksessa käytettiin metodeina kvantitatiivista ja kvalitatiivista sisältöanalyysia. Sisällönanalyysissä analysoitiin ja arviotiin 16 ravintolan verkkosivuja, ruokalistoja ja asiakaspalautetta ennalta asetettujen kriteerien pohjalta.
Tuloksien perusteella kävi ilmi, että ravintoloiden nettisivut ja menu hyödyntävät joitain vastuullisuusviestinnän osia. Analyysistä käy ilmi, että kestävyyden näkökulmat mainitaan paremmin ravintoloiden menuissa ja että asiakaspalaute keskittyy enemmän ravintoloiden ruokaan ja menuihin eikä heidän nettisivuihin. Kuitenkin tämä opinnäytetyö keskittyy ainoastaan Rovaniemen ravintoloihin, joista saatavilla oleva informaatio vastuullisuusviestinnästä on puutteellista, minkä vuoksi aihetta on syytä tutkia laajemmin.