Myynnin ja markkinoinnin yhteispeli digitaalisella aikakaudella
Kontinen, Karoliina (2023)
Kontinen, Karoliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433958
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan B2B-myynnin ja markkinoinnin yhteispeliä digitaalisella aikakaudella ja pohditaan keinoja yhteistyön parantamiseksi. B2B-myynti on kokenut merkittäviä muutoksia digitaalisuuden ja uusien teknologioiden myötä. Menestyksekkäässä B2B-myynnissä keskitytään nykyään entistä enemmän asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen, personointiin, digitaaliseen läsnäoloon sekä arvon tuottamiseen asiakkaille.
Myynnin ja markkinoinnin kokonaisuudet ovat monimutkaistuneet ja pirstaloituneet. Myynti ja markkinointi pyrkivät molemmat vauhdittamaan yrityksen kasvua ja saamaan uusia asiakkaita, mutta valitettavan usein ne toimivat organisaatiossa täysin erillään. Opinnäytetyössä käsitellään keinoja, joilla nämä kaksi yksikköä voisivat lähentyä toisiaan. Työssä tarkastellaan muuttunutta asiakkaan ostopolkua AIDA-mallin avulla.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia, jotka jakoivat omia kokemuksiaan aiheesta. Opinnäytetyössä esitetyt havainnot tarjoavat konkreettisia kehitysideoita organisaatioille, jotka kamppailevat samojen haasteiden kanssa ja pyrkivät parantamaan myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä digitaalisessa toimintaympäristössä. Haastattelujen perusteella yhteistyötä pystyttäisiin parantamaan panostamalla erityisesti johtamiseen, yhteisiin tavoitteisiin ja parempaan tiedonkulkuun. Paremmalla yhteistyöllä päästään myös parempaan kasvuun.
Myynnin ja markkinoinnin kokonaisuudet ovat monimutkaistuneet ja pirstaloituneet. Myynti ja markkinointi pyrkivät molemmat vauhdittamaan yrityksen kasvua ja saamaan uusia asiakkaita, mutta valitettavan usein ne toimivat organisaatiossa täysin erillään. Opinnäytetyössä käsitellään keinoja, joilla nämä kaksi yksikköä voisivat lähentyä toisiaan. Työssä tarkastellaan muuttunutta asiakkaan ostopolkua AIDA-mallin avulla.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia, jotka jakoivat omia kokemuksiaan aiheesta. Opinnäytetyössä esitetyt havainnot tarjoavat konkreettisia kehitysideoita organisaatioille, jotka kamppailevat samojen haasteiden kanssa ja pyrkivät parantamaan myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä digitaalisessa toimintaympäristössä. Haastattelujen perusteella yhteistyötä pystyttäisiin parantamaan panostamalla erityisesti johtamiseen, yhteisiin tavoitteisiin ja parempaan tiedonkulkuun. Paremmalla yhteistyöllä päästään myös parempaan kasvuun.