Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Comparing Inside-out and Outside-in Tracking in Virtual Reality

Alanko, Suvi (2023)

 
Avaa tiedosto
Alanko_Suvi.pdf (995.5Kt)
Lataukset: 


Alanko, Suvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434086
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä: Suvi Alanko
Otsikko: Inside-out ja Outside-in-seurannan vertailu virtuaalitodellisuudessa
Sivumäärä: 32 sivua
Aika: 6.11.2023
Tutkinto: Insinööri (AMK)
Tutkinto-ohjelma: Tieto- ja viestintätekniikka
Ammatillinen pääaine: Älykkäät järjestelmät
Ohjaajat: Lehtori Kimmo Sauren

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli syventyä virtuaalitodellisuuteen (VR) ja sen seurantamenetelmiin. Seurantamenetelmällä opinnäytetyössä tarkoitetaan ihmisen liikkeiden reaaliaikaista seuraamista eri antureiden avulla, kun hän käyttää virtuaalilaseja. Nämä liikkeet muunnetaan seurantamenetelmien avulla vastaamaan samaa toimintaa virtuaalimaailmassa.

Opinnäytetyön päätavoitteena oli vertailla inside out -seurantamenetelmää ja outside in -seurantamenetelmää sekä tutkia niiden eroja. Tutkimus suoritettiin Varjo Technologies Oy:lle toteutettavana tutkimuksena. Uutena työntekijänä minun oli olennaista ymmärtää, mitä virtuaalitodellisuus tarkoittaa ja mitä erilaisia ratkaisuja seurantamenetelmistä on saatavilla VR-markkinoilla.

Opinnäytetyö perustuu olemassa olevan VR-teknologian tutkimukseen ja erilaisia seurantateknologioita käyttävien virtuaalilasien testaamiseen. Tarkoituksena oli selvittää näiden seurantamenetelmien vahvuudet ja heikkoudet.

Testattavina laitteina olivat Varjon uusimmat virtuaalilasit XR-3, jotka hyödyntävät outside in -seurantateknologiaa ja Metan laajalti kuluttajamarkkinoilla suositut Oculus Quest 2 -virtuaalilasit, joissa käytetään inside out -seurantateknologiaa.

Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että XR-3 on laite, joka on suunniteltu pääasiassa yrityksille ammattikäyttöön. Se tarjoaa erittäin tarkkaa paikannusta, mutta on samalla hyvin kallis laite. Oculus Quest 2 taas soveltuu hyvin viihdekäyttöön, erityisesti peleihin ja virtuaalimaailman videoiden katseluun. Oculus Quest 2 on kuluttajaystävällisemmin hinnoiteltu, ja se toimii ilman ulkoisia lisälaitteita. Tosiaalta Oculus Quest on alttiimpi ympäristön olosuhteille.

Tulevaisuudessa VR-kehityssuuntauksien seurantamenetelmät kallistuvat yhä enemmän inside out -seurantajärjestelmiin niiden helppokäyttöisyyden ja yleisen saavutettavuuden vuoksi. Teknologia kehittyy jatkuvasti ja inside out- seurantajärjestelmä tulee pian saavuttamaan outside in -seurannan tarkkuuden.

Avainsanat: virtuaalitodellisuus, seuranta, inside-out, outside-in
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste