Kampanja- ja erämyynti päivittäistavarakaupassa
Kaivolainen, Miika (2023)
Kaivolainen, Miika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434100
Tiivistelmä
Opinnäytetyö aiheena on kampanja- ja erämyynti päivittäistavarakaupassa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa K-Marketissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää myymälän omien kampanjoiden vaikutuksia kaupan liiketoimintaan ja mitata kyseisen strategian kannattavuutta.
Tutkimusongelmaa käsiteltiin alaongelmien kautta. Alaongelmat koskevat kampanja- ja erämyynnin toteutusta, haasteita, tehokkuuden ja vaikutusten mittaamista, sekä asiakkaiden reagointia näihin strategioihin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään kampanja- ja erämyyntiä strategiana ja havainnollistetaan erilaisia työvälineitä, mitä kampanja- ja erämyynnissä voidaan hyödyntää. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös asiakkaan ostokäyttäytymistä impulssiostajana. Tietoperustana toimi aikaisempi kirjallisuus aiheesta, tutkimukset, sisäinen intranet, sekä verkkolähteet.
Päätutkimus toteutettiin syyskuussa 2023 ja siinä mitattiin koko myymälän omien kampanjoiden vaikutusta koko myymälän tuottoon. Aineistoa varten kerättiin myyntilukuja myymälän sisäisestä järjestelmästä ja muokattiin näitä helposti ymmärrettävään muotoon. Toisessa tutkimuksessa tarkasteltiin keväällä 7.3.2023.-31.5.2023. jauhetun kahvin segmenttiä ja tarkasteltiin omien kampanjoiden vaikutusta kyseisen tavararyhmän tuottoon.
Tutkimuksessa tekijä havaitsi, että myymälän omalla kampanja- ja erämyynnillä voidaan nostaa koko myymälän tuottoa merkittävästi. Kampanja- ja erämyynnillä havaittiin myös olevan myönteinen vaikutus asiakaskokemukseen.
Tutkimuksen lopuksi käsiteltiin tutkimuksen luotettavuutta ja annettiin vastauksia tutkimuksen pää- ja alaongelmiin. Tämän jälkeen annettiin vielä kehittämis- ja jatkotutkimus ehdotuksia sekä käsitellään opinnäytetyö prosessia.
Tutkimusongelmaa käsiteltiin alaongelmien kautta. Alaongelmat koskevat kampanja- ja erämyynnin toteutusta, haasteita, tehokkuuden ja vaikutusten mittaamista, sekä asiakkaiden reagointia näihin strategioihin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään kampanja- ja erämyyntiä strategiana ja havainnollistetaan erilaisia työvälineitä, mitä kampanja- ja erämyynnissä voidaan hyödyntää. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös asiakkaan ostokäyttäytymistä impulssiostajana. Tietoperustana toimi aikaisempi kirjallisuus aiheesta, tutkimukset, sisäinen intranet, sekä verkkolähteet.
Päätutkimus toteutettiin syyskuussa 2023 ja siinä mitattiin koko myymälän omien kampanjoiden vaikutusta koko myymälän tuottoon. Aineistoa varten kerättiin myyntilukuja myymälän sisäisestä järjestelmästä ja muokattiin näitä helposti ymmärrettävään muotoon. Toisessa tutkimuksessa tarkasteltiin keväällä 7.3.2023.-31.5.2023. jauhetun kahvin segmenttiä ja tarkasteltiin omien kampanjoiden vaikutusta kyseisen tavararyhmän tuottoon.
Tutkimuksessa tekijä havaitsi, että myymälän omalla kampanja- ja erämyynnillä voidaan nostaa koko myymälän tuottoa merkittävästi. Kampanja- ja erämyynnillä havaittiin myös olevan myönteinen vaikutus asiakaskokemukseen.
Tutkimuksen lopuksi käsiteltiin tutkimuksen luotettavuutta ja annettiin vastauksia tutkimuksen pää- ja alaongelmiin. Tämän jälkeen annettiin vielä kehittämis- ja jatkotutkimus ehdotuksia sekä käsitellään opinnäytetyö prosessia.