Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa
Ilander, Charlotta (2023)
Ilander, Charlotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434200
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vaikuttajamarkkinointia sosiaalisessa mediassa. Työn tavoitteena oli muodostaa mahdollisimman selkeä kokonaiskuva ja yleiskäsitys siitä, mitä vaikuttajamarkkinointi on, mitä siihen sisältyy sekä miten sitä toteutetaan sosiaalisessa mediassa.
Menetelmäksi työhön valikoitui kirjallisuuskatsaus ja tarkemmin eriteltynä kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Työssä käytettiin huolellisesti valikoituja kirjallisia lähteitä sekä monipuolisesti internetlähteitä, mikä mahdollisti moniulotteisen näkökulman aineistoon. Menetelmä valikoitui sen joustavuuden ja laajuuden vuoksi. Tämän menetelmän avulla aihetta voitiin tarkastella ja analysoida saaden siitä selkeä kokonaiskuva.
Työn perusteella voitiin todeta, että vaikuttajamarkkinointi on merkittävä osa nykypäivän markkinointiviestintää. Vaikuttajamarkkinointi tarjoaa yrityksille uusia tapoja tavoittaa kohderyhmiään ja vahvistaa brändin uskottavuutta. Työn tuloksena voitiin havaita, että sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamiselle ei ole vain yhtä tapaa, vaikka päämäärät ovat pääsääntöisesti yhteneväiset. Havaittiin, että vaikuttajamarkkinointi on tullut tärkeäksi osaksi markkinointiviestintää ja se tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia tavoittaa potentiaalisia asiakkaita ja vahvistaa brändin tunnettavuutta. Sen avulla pystytään luomaan syvällisempiä ja merkityksellisiä yhteyksiä kuluttajien ja brändien välille, mikä on erityiset tärkeää digitaalisessa ympäristössä, missä kuluttajien huomio on jatkuvasti kilpailun kohteena.
Menetelmäksi työhön valikoitui kirjallisuuskatsaus ja tarkemmin eriteltynä kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Työssä käytettiin huolellisesti valikoituja kirjallisia lähteitä sekä monipuolisesti internetlähteitä, mikä mahdollisti moniulotteisen näkökulman aineistoon. Menetelmä valikoitui sen joustavuuden ja laajuuden vuoksi. Tämän menetelmän avulla aihetta voitiin tarkastella ja analysoida saaden siitä selkeä kokonaiskuva.
Työn perusteella voitiin todeta, että vaikuttajamarkkinointi on merkittävä osa nykypäivän markkinointiviestintää. Vaikuttajamarkkinointi tarjoaa yrityksille uusia tapoja tavoittaa kohderyhmiään ja vahvistaa brändin uskottavuutta. Työn tuloksena voitiin havaita, että sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamiselle ei ole vain yhtä tapaa, vaikka päämäärät ovat pääsääntöisesti yhteneväiset. Havaittiin, että vaikuttajamarkkinointi on tullut tärkeäksi osaksi markkinointiviestintää ja se tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia tavoittaa potentiaalisia asiakkaita ja vahvistaa brändin tunnettavuutta. Sen avulla pystytään luomaan syvällisempiä ja merkityksellisiä yhteyksiä kuluttajien ja brändien välille, mikä on erityiset tärkeää digitaalisessa ympäristössä, missä kuluttajien huomio on jatkuvasti kilpailun kohteena.