Ammattikorkeakoulujen Instagram-markkinoinnin vertaileva tutkimus
Seppi, Patrik (2023)
Seppi, Patrik
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233677
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Suomen ammattikorkeakoulujen Instagram-markkinointi. Työssä vertailtiin Instagram-markkinointia ammattikorkeakoulujen välillä, ja tavoitteena oli selvittää kuinka toimeksiantajan eli Lapin ammattikorkeakoulun markkinointi vertautuu kilpailijoihin. Perimmäisenä tavoitteena opinnäytetyöllä oli löytää kehitettävää Instagram-markkinointiin.
Teoriaosa käsitteli Instagramia sekä sosiaalista mediaa kokonaisuutena ilmiönä, sekä markkinoinnin välineenä nykyaikaisessa maailmassa. Tutkimusosassa kerättiin ja vertailtiin tunnuslukuja ammattikorkeakoulujen Instagram-tileiltä, tutkittiin ja verrattiin julkaisujen sisältöä, sekä toteutettiin kysely Lapin ammattikorkeakoulujen uusille opiskelijoille syksyllä 2023.
Lopuksi työhön liitettiin mukaan julkaisukalenteri, joka on rakennettu teoriaosan sekä tutkimusosan löydöksien perusteella. Julkaisukalenteri on konkreettinen kehitysehdotus toimeksiantajalle.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, kuinka Lapin ammattikorkeakoulun Instagramhakijamarkkinointi vertautuu kilpailijoihin sekä kuinka hyvin Instagram pohjimmiltaan soveltuu ammattikorkeakoulun hakijamarkkinointikanavaksi.
Teoriaosa käsitteli Instagramia sekä sosiaalista mediaa kokonaisuutena ilmiönä, sekä markkinoinnin välineenä nykyaikaisessa maailmassa. Tutkimusosassa kerättiin ja vertailtiin tunnuslukuja ammattikorkeakoulujen Instagram-tileiltä, tutkittiin ja verrattiin julkaisujen sisältöä, sekä toteutettiin kysely Lapin ammattikorkeakoulujen uusille opiskelijoille syksyllä 2023.
Lopuksi työhön liitettiin mukaan julkaisukalenteri, joka on rakennettu teoriaosan sekä tutkimusosan löydöksien perusteella. Julkaisukalenteri on konkreettinen kehitysehdotus toimeksiantajalle.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, kuinka Lapin ammattikorkeakoulun Instagramhakijamarkkinointi vertautuu kilpailijoihin sekä kuinka hyvin Instagram pohjimmiltaan soveltuu ammattikorkeakoulun hakijamarkkinointikanavaksi.