Kohti parempaa konsultaatiota : konsultaatio-ohjeistus hoidon tarpeen arviota tekeville sairaanhoitajille Mehiläinen Kemin terveysasemalla
Laitila, Emma; Lustig, Johanna (2023)
Laitila, Emma
Lustig, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233691
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa hoidon tarpeen arviota tekeville sairaanhoitajille konsultaatio-ohjeistus. Opinnäytetyön tavoitteena oli sujuvoittaa ja yhtenäistää sairaanhoitajan ja lääkärin välistä konsultaatiota potilaan hoidon nopeuttamiseksi sekä hoidon jatkuvuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuotoksen pohjaksi haastateltiin Kemin terveysasemalla työskenteleviä hoidon tarpeen arvioon sekä konsultointiin osallistuvia henkilöiltä. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää konsultaatiossa koetut ongelmakohdat ja haasteet.
Kemin terveysaseman kehittämistavoitteena oli konsultaatioiden yhtenäistäminen ja selkeyttäminen. Haastatteluista nousi esille puute konsultoinnin ohjeistamisesta. Työntekijöillä ei ollut yhtenäistä ohjeistusta konsultointiin, jolloin konsultaatioissa oli puutteita ja asian ratkaisu pitkittyi.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui Kemin terveysasemalle konsultaatiokortti, joka yhtenäistää niin suullisen kuin kirjallisen konsultoinnin sairaanhoitajien ja lääkärien välillä. Konsultaatiokortin avulla potilaan hoito nopeutuu ja hoidon jatkuvuus parantuu kustannustehokkaasti.
Opinnäytetyönä tehty konsultaatiokortti on luotu ISBARin mukaisesti, jolloin sitä voidaan käyttää myös muilla Mehiläisen terveysasemilla. Konsultaatiokortin pohjalta toimeksiantaja on suunnitellut myös luovansa vastaavan kor-tin lääkärien väliseen konsultointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuotoksen pohjaksi haastateltiin Kemin terveysasemalla työskenteleviä hoidon tarpeen arvioon sekä konsultointiin osallistuvia henkilöiltä. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää konsultaatiossa koetut ongelmakohdat ja haasteet.
Kemin terveysaseman kehittämistavoitteena oli konsultaatioiden yhtenäistäminen ja selkeyttäminen. Haastatteluista nousi esille puute konsultoinnin ohjeistamisesta. Työntekijöillä ei ollut yhtenäistä ohjeistusta konsultointiin, jolloin konsultaatioissa oli puutteita ja asian ratkaisu pitkittyi.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui Kemin terveysasemalle konsultaatiokortti, joka yhtenäistää niin suullisen kuin kirjallisen konsultoinnin sairaanhoitajien ja lääkärien välillä. Konsultaatiokortin avulla potilaan hoito nopeutuu ja hoidon jatkuvuus parantuu kustannustehokkaasti.
Opinnäytetyönä tehty konsultaatiokortti on luotu ISBARin mukaisesti, jolloin sitä voidaan käyttää myös muilla Mehiläisen terveysasemilla. Konsultaatiokortin pohjalta toimeksiantaja on suunnitellut myös luovansa vastaavan kor-tin lääkärien väliseen konsultointiin.