Digitaalisten kanavien markkinointisuunnitelma Suomen Majakka yhdistys ry:lle
Tamminen, Jessica (2023)
Tamminen, Jessica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534263
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on luoda digitaalisten kanavien markkinointisuunnitelma ja selkeä aikataulutus julkaisuiden toteuttamiselle näille kanaville. Toimeksiantajana on Suomen Majakka yhdistys ry, joka on yhdistyspohjainen seurakunta. Tällä hetkellä toimeksiantajalla ei ole selkeää aikataulua taikka suunnitelmaa julkaisuiden tekemiseen digitaalisia kanaviaan varten. Tässä opinnäytetyössä ei käsitellä kaikkia markkinoinnin digitaalisia kanavia vaan keskitytään toimeksiantajan käytössä jo oleviin kanaviin, jotka ovat Facebook, WhatsApp-viestiryhmät sekä kotisivut.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi digitaalisten kanavien markkinointisuunnitelman luominen hyödyntäen SOSTAC-mallia. Tämä kattaa teoriaosuuden, jonka pohjalta luotiin toimeksiantajalle kampanjakalenteri, joka on selkeä aikataulu julkaisuiden suunnitteluun sekä toteuttamiseen. Tämä tehtiin toimeksiantajan toiveesta. Selkeä markkinointisuunnitelma auttaa ymmärtämään jokaisen julkaisun tärkeyden ja merkityksen. Diaesitys produktista löytyy opintyönäytteen liitteenä.
Kartoittaakseen nykytilannetta toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus haastattelemalla Majakka- seurakunnan yhtä työntekijää sekä toiminnassa mukana olevia ihmisiä. Strukturoitu haastattelu äänitettiin lukuun ottamatta yhtä ja sen kautta kerätty tieto hyödynnettiin nykytila-analyysissa sekä asiakaspersoonien luomisessa. Hyödyntämällä SOSTAC-mallin oppeja, rakennettiin pala palalta markkinointisuunnitelma Majakka-seurakunnalle, joka tukee suunnitelmallista viestintää digitaalisissa kanavissa.
Haastatteluissa kävi ilmi, että kaivataan enemmän sisältöä sekä sosiaalisen median kanaviin että kotisivuille. Julkaisuja näille alustoille tehdään harvoin toimeksiantajan toimesta. Toimeksiantaja tiedostaa ongelman ja kaipaa suunnitelmallisuutta digitaalisten kanavien käyttöön. Markkinointisuunnitelma auttaa määrittelemään strategian, kohderyhmän, toimenpiteet, aikataulutuksen ja seurannan.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi digitaalisten kanavien markkinointisuunnitelman luominen hyödyntäen SOSTAC-mallia. Tämä kattaa teoriaosuuden, jonka pohjalta luotiin toimeksiantajalle kampanjakalenteri, joka on selkeä aikataulu julkaisuiden suunnitteluun sekä toteuttamiseen. Tämä tehtiin toimeksiantajan toiveesta. Selkeä markkinointisuunnitelma auttaa ymmärtämään jokaisen julkaisun tärkeyden ja merkityksen. Diaesitys produktista löytyy opintyönäytteen liitteenä.
Kartoittaakseen nykytilannetta toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus haastattelemalla Majakka- seurakunnan yhtä työntekijää sekä toiminnassa mukana olevia ihmisiä. Strukturoitu haastattelu äänitettiin lukuun ottamatta yhtä ja sen kautta kerätty tieto hyödynnettiin nykytila-analyysissa sekä asiakaspersoonien luomisessa. Hyödyntämällä SOSTAC-mallin oppeja, rakennettiin pala palalta markkinointisuunnitelma Majakka-seurakunnalle, joka tukee suunnitelmallista viestintää digitaalisissa kanavissa.
Haastatteluissa kävi ilmi, että kaivataan enemmän sisältöä sekä sosiaalisen median kanaviin että kotisivuille. Julkaisuja näille alustoille tehdään harvoin toimeksiantajan toimesta. Toimeksiantaja tiedostaa ongelman ja kaipaa suunnitelmallisuutta digitaalisten kanavien käyttöön. Markkinointisuunnitelma auttaa määrittelemään strategian, kohderyhmän, toimenpiteet, aikataulutuksen ja seurannan.