Leikki 3–4-vuotiaan sosiaalisten taitojen kehittymisen tukena
Hekkala, Alisa (2023)
Hekkala, Alisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233714
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on leikin hyödyntäminen 3–4-vuotaiden lasten sosiaalisten taitojen kehityksessä. Kyseisen aiheen pohjalta olen laatinut kaksi keskeistä tutkimuskysymystä; miten leikkiminen vaikuttaa 3–4-vuotiaan sosiaalisten taitojen kehitykseen ja kuinka tätä vaikutusta hyödynnetään päiväkodeissa tapahtuvassa varhaiskasvatuksessa? Tavoitteenani on ollut tuottaa opinnäytetyö, josta on hyötyä varhaiskasvattajan työssä ja lapsiperheiden arjessa. Tarkoitus on, että tekemäni havainnot ja opinnäytetyöni tulokset ovat hyödynnettävissä niin lukijan omassa pohdinnassa kuin mahdollisesti myös oppimistarkoituksessa.
Opinnäytetyössäni hyödynnän kvalitatiivista tutkimusotetta. Opinnäytetyötä koskevan tutkimusaineiston keräämiseen käytin puolestaan vapaamuotoista kyselyä. Tämän lisäksi hyödynnän esimerkiksi varhaiskasvatusta, sosiaalisia taitoja, leikkimistä ja motivaatiota käsittelevää kirjallisuutta ja tutkimuksia opinnäytetyöni lähteinä. Hyödynnän opinnäytetyössäni laadullista analyysia, sillä opinnäytetyöni ja laadullisen analyysin tarkoitus on luoda sanallinen ja tarkka kuvaus tutkittavasta ilmiöstä.
Opinnäytetyössä keskityn erityisesti päiväkodissa toteutettavaan varhaiskasvatukseen sekä perehdyn leikin merkitystä koskeviin näkökulmiin ja asenteisiin. Opinnäytetyöni on tarkoitus esitellä ja luoda lukijalle käsitys siitä, kuinka merkittäväksi leikkiminen koetaan osana varhaiskasvatusta ja sosiaalisten taitojen kehittymistä. Opinnäytetyöni on myös mahdollisuuksien mukaan tarkoitus antaa uusia ideoita ja näkökulmia pedagogiseen suunnitteluun.
Aikuisen rooli leikin mahdollistajana ja tukijana on tärkeä. Leikkimiselle tulee olla tarjolla aikaa, vaihtoehtoja sekä turvallinen ja monipuolinen leikkiympäristö. Leikin avulla lapsi oppii havainnoimaan ja hallitsemaan tunteita sekä toimimaan annettujen ohjeiden mukaan. Leikin ideointi rikastaa myös mielikuvitusta ja auttaa lasta tutustumaan erilaisiin rooleihin ja tilanteisiin turvallisesti. Siksi onkin tärkeää, että sekä varhaiskasvattajat että lapsen vanhemmat ymmärtävät leikin merkityksen 3–4-vuotiaan elämässä ja sosiaalisten taitojen oppimisessa.
Opinnäytetyössäni hyödynnän kvalitatiivista tutkimusotetta. Opinnäytetyötä koskevan tutkimusaineiston keräämiseen käytin puolestaan vapaamuotoista kyselyä. Tämän lisäksi hyödynnän esimerkiksi varhaiskasvatusta, sosiaalisia taitoja, leikkimistä ja motivaatiota käsittelevää kirjallisuutta ja tutkimuksia opinnäytetyöni lähteinä. Hyödynnän opinnäytetyössäni laadullista analyysia, sillä opinnäytetyöni ja laadullisen analyysin tarkoitus on luoda sanallinen ja tarkka kuvaus tutkittavasta ilmiöstä.
Opinnäytetyössä keskityn erityisesti päiväkodissa toteutettavaan varhaiskasvatukseen sekä perehdyn leikin merkitystä koskeviin näkökulmiin ja asenteisiin. Opinnäytetyöni on tarkoitus esitellä ja luoda lukijalle käsitys siitä, kuinka merkittäväksi leikkiminen koetaan osana varhaiskasvatusta ja sosiaalisten taitojen kehittymistä. Opinnäytetyöni on myös mahdollisuuksien mukaan tarkoitus antaa uusia ideoita ja näkökulmia pedagogiseen suunnitteluun.
Aikuisen rooli leikin mahdollistajana ja tukijana on tärkeä. Leikkimiselle tulee olla tarjolla aikaa, vaihtoehtoja sekä turvallinen ja monipuolinen leikkiympäristö. Leikin avulla lapsi oppii havainnoimaan ja hallitsemaan tunteita sekä toimimaan annettujen ohjeiden mukaan. Leikin ideointi rikastaa myös mielikuvitusta ja auttaa lasta tutustumaan erilaisiin rooleihin ja tilanteisiin turvallisesti. Siksi onkin tärkeää, että sekä varhaiskasvattajat että lapsen vanhemmat ymmärtävät leikin merkityksen 3–4-vuotiaan elämässä ja sosiaalisten taitojen oppimisessa.