Miten saadaan kehitettyä 12–13-vuotiaiden tyttöjen uskallusta haastaa puolustaja 1v1-tilanteissa? : tyttöjen 1v1-tilanteiden kehittäminen ja siinä esiintyvät psyykkiset ominaisuudet
Suomela, Annette (2023)
Suomela, Annette
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120333773
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa jalkapallovalmentajille lisää tietoa 12–13-vuotiaiden tyttöjen psyykkisestä valmentamisesta ja kuinka tyttöjen näkökulmaa on otettu huomioon Palloliiton linjauksissa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli havainnoida tyttöjen 1v1-tilanteita ja niiden kehittymistä. Mitä asioita täytyy ottaa huomioon, kun tytöille opetetaan ja ohjataan 1v1-tilanteita. Olen valmentajana huomannut suuria eroja tyttöjen ja poikien välillä 1v1-tilanteissa. Tavoitteena on löytää keinoja, miten 1v1-tilanteiden ratkaisukykyä voitaisiin parantaa tytöillä, sekä antaa valmentajilla työkaluja siihen, mihin asioihin kiinnittää erityistä huomiota tyttöjä valmennettaessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä valmennustavoilla saadaan kehitettyä 12–13-vuotiaiden tyttöjen uskallusta haastaa puolustaja 1v1-tilanteissa ja mitä psyykkisiä ominaisuuksia nousee esille. Tarkastelun kohteena toimi RoPS D-tytöt, jossa toimin valmentajana. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Rovaniemen Palloseura ry.
Tutkimus toteutettiin määrällisellä ja laadullisella menetelmällä. Tutkimuksen alussa ja lopussa suoritettiin samat 1v1-testit ja tunnetilojen seurantakysely, joista sain määrällisiä tuloksia. Laadullista menetelmää toivat omat havainnot ja ihan lopuksi tehty avoin kysely liittyen tutkimuksen aikana tehtyihin harjoitteisiin.
Tutkimus osoitti, että näinkin lyhyellä, mutta intensiivisellä harjoittelulla voidaan kehittää haluttuja ominaisuuksia. Yllätyksenä tuli hypoteesin vastainen havainto, jonka mukaan valmentajakeskeinen tyyli kehitti pelaajia paremmin.
Koin, että molemmat valmennustyylit sopivat pelaajille, ainoastaan valmentajakeskeisessä olisi haluttu enemmän palautetta ja ohjeistamista. Suurin osa loppukyselyyn vastanneista pelaajista koki saaneensa itsevarmuutta ja kykyä harhauttaa vastustaja.
Tutkimuksen tarkoituksena oli havainnoida tyttöjen 1v1-tilanteita ja niiden kehittymistä. Mitä asioita täytyy ottaa huomioon, kun tytöille opetetaan ja ohjataan 1v1-tilanteita. Olen valmentajana huomannut suuria eroja tyttöjen ja poikien välillä 1v1-tilanteissa. Tavoitteena on löytää keinoja, miten 1v1-tilanteiden ratkaisukykyä voitaisiin parantaa tytöillä, sekä antaa valmentajilla työkaluja siihen, mihin asioihin kiinnittää erityistä huomiota tyttöjä valmennettaessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä valmennustavoilla saadaan kehitettyä 12–13-vuotiaiden tyttöjen uskallusta haastaa puolustaja 1v1-tilanteissa ja mitä psyykkisiä ominaisuuksia nousee esille. Tarkastelun kohteena toimi RoPS D-tytöt, jossa toimin valmentajana. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Rovaniemen Palloseura ry.
Tutkimus toteutettiin määrällisellä ja laadullisella menetelmällä. Tutkimuksen alussa ja lopussa suoritettiin samat 1v1-testit ja tunnetilojen seurantakysely, joista sain määrällisiä tuloksia. Laadullista menetelmää toivat omat havainnot ja ihan lopuksi tehty avoin kysely liittyen tutkimuksen aikana tehtyihin harjoitteisiin.
Tutkimus osoitti, että näinkin lyhyellä, mutta intensiivisellä harjoittelulla voidaan kehittää haluttuja ominaisuuksia. Yllätyksenä tuli hypoteesin vastainen havainto, jonka mukaan valmentajakeskeinen tyyli kehitti pelaajia paremmin.
Koin, että molemmat valmennustyylit sopivat pelaajille, ainoastaan valmentajakeskeisessä olisi haluttu enemmän palautetta ja ohjeistamista. Suurin osa loppukyselyyn vastanneista pelaajista koki saaneensa itsevarmuutta ja kykyä harhauttaa vastustaja.