Työntekijäkokemus kohdeorganisaatiossa: keinoja alihankitun työvoiman sitouttamiseksi
Fredriksson, Anna (2023)
Fredriksson, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534464
Tiivistelmä
Työntekijäkokemukseen panostaminen on nykyään tärkeää, sillä työntekijöiden odotukset työ- elämästä ovat muuttuneet. Positiivisella työntekijäkokemuksella voidaan luoda sekä veto- että pitovoimaa osaajien turvaamiseksi. Erityisesti majoitustoimialalla on syytä kiinnittää huomiota työntekijäkokemukseen saatavuushaasteiden vuoksi. Hyvällä työntekijäkokemuksella on myös suora vaikutus asiakaskokemukseen.
Tässä tutkimuksessa keskityttiin selvittämään työntekijöiden työntekijäkokemusta ja sen vaiku- tusta sitoutumiseen palveluliiketoimintaa tuottavassa kohdeorganisaatiossa, joka on alihankki- nut lähes koko operatiivisen henkilöstönsä. Tavoitteena oli luoda ymmärrystä siitä, miten työnte- kijäkokemus muodostuu kyseisessä partneruusmallissa ja miten työntekijöiden positiivista työn- tekijäkokemusta voitaisiin kehittää, jotta työntekijät sitoutuisivat kohdeorganisaatioon paremmin.
Teoreettinen viitekehys muodostui työntekijäkokemusta sekä sen ja sitoutumisen yhteyttä käsit- televästä tutkimuskirjallisuudesta. Sitoutumista tarkasteltiin myös työn imun ja sisäisen motivaa- tion näkökulmasta.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Opinnäytetyön aineisto hankittiin haastattelemalla alihankintayrityksen työntekijöitä sekä alihankintayrityksen ja kohdeorganisaa- tion edustajia työntekijöiden ja organisaatioiden näkökulmien kartoittamiseksi. Teemahaastatte- luiden tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että etenkin yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen sekä kyvykkyyden ja auto- nomian kokemuksen vahvistaminen lisäävät motivoitumista ja sitoutumista. Lisäksi esille nousi- vat merkityksellisyyden kokemus sekä työympäristö sitoutumiseen vaikuttavina tekijöinä. Tulos- ten pohjalta esitettiin työntekijöiden ja kohdeorganisaation välisen yhteyden syventämistä kir- kastamalla yrityskulttuuria muun muassa arvojen ja työnantajalupauksen kautta.
Työntekijäkokemuksen kehittämistä tukevat myös kohdeorganisaation ja alihankintayrityksen välisten vastuiden ja roolien kirkastaminen ja yhteisen työntekijäkokemusvision määritteleminen. Tutkimuksen pohjalta kohdeorganisaatiolla on mahdollisuus kehittää toimintaansa siten, että se tukee hyvän työntekijäkokemuksen muodostumista.
Tässä tutkimuksessa keskityttiin selvittämään työntekijöiden työntekijäkokemusta ja sen vaiku- tusta sitoutumiseen palveluliiketoimintaa tuottavassa kohdeorganisaatiossa, joka on alihankki- nut lähes koko operatiivisen henkilöstönsä. Tavoitteena oli luoda ymmärrystä siitä, miten työnte- kijäkokemus muodostuu kyseisessä partneruusmallissa ja miten työntekijöiden positiivista työn- tekijäkokemusta voitaisiin kehittää, jotta työntekijät sitoutuisivat kohdeorganisaatioon paremmin.
Teoreettinen viitekehys muodostui työntekijäkokemusta sekä sen ja sitoutumisen yhteyttä käsit- televästä tutkimuskirjallisuudesta. Sitoutumista tarkasteltiin myös työn imun ja sisäisen motivaa- tion näkökulmasta.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Opinnäytetyön aineisto hankittiin haastattelemalla alihankintayrityksen työntekijöitä sekä alihankintayrityksen ja kohdeorganisaa- tion edustajia työntekijöiden ja organisaatioiden näkökulmien kartoittamiseksi. Teemahaastatte- luiden tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että etenkin yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen sekä kyvykkyyden ja auto- nomian kokemuksen vahvistaminen lisäävät motivoitumista ja sitoutumista. Lisäksi esille nousi- vat merkityksellisyyden kokemus sekä työympäristö sitoutumiseen vaikuttavina tekijöinä. Tulos- ten pohjalta esitettiin työntekijöiden ja kohdeorganisaation välisen yhteyden syventämistä kir- kastamalla yrityskulttuuria muun muassa arvojen ja työnantajalupauksen kautta.
Työntekijäkokemuksen kehittämistä tukevat myös kohdeorganisaation ja alihankintayrityksen välisten vastuiden ja roolien kirkastaminen ja yhteisen työntekijäkokemusvision määritteleminen. Tutkimuksen pohjalta kohdeorganisaatiolla on mahdollisuus kehittää toimintaansa siten, että se tukee hyvän työntekijäkokemuksen muodostumista.