Krikotyreotomia: Interaktiivinen opetusvideo ensihoitajaopiskelijoille
Putkuri, Janita; Miettinen, Iina (2023)
Putkuri, Janita
Miettinen, Iina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634802
Tiivistelmä
Krikotyreotomia eli hätäilmatie on välittömän hengenvaaran hoitamiseksi suoritettava kirurginen hätätoimenpide. Ensihoitajan on osattava tarpeen vaatiessa tehdä krikotyreotomia, koska ilman happea potilas menehtyy. Krikotyreotomia on harvinainen toimenpide, mutta säännöllisin väliajoin tulee tilanteita, jossa potilaan hengitystiet tukkiutuvat siten, että ainoa keino on avata ne kirurgisesti. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi kaulan alueen murskavammat tai massiivinen verenvuoto.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli toteuttaa interaktiivinen opetusvideo krikotyreotomian suorittamisesta. Savonia-ammattikorkeakoululla ei ollut entuudestaan tällaista oppimateriaalia kyseisestä toimenpiteestä. Tavoitteena oli luoda oppimisen tueksi oppimateriaalia, jonka avulla ensihoitajaopiskelijoiden osaaminen ja varmuus krikotyreotomian suorittamisesta kehittyy. Lisäksi opettajat saivat uutta oppimateriaalia opetukseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu.
Kehittämistyön konkreettinen tuote oli opetusvideo, joka oli erityisesti kohdennettu ensihoitajaopiskelijoille. Teoriatietoa työtä varten kerättiin muun muassa kansainvälisistä sekä kotimaisista tutkimusartikkeleista, ja lääketieteellisiltä sivustoilta. Video kuvattiin ja editoitiin hyödyntäen Savonia-ammattikorkeakoulun välineistöä. Videosta tehtiin interaktiivinen lisäämällä siihen kysymyksiä H5P-työkalun avulla. Interaktiivisuus kiinnittää katsojan huomion, lisää vuorovaikutusta ja harjoittaa ongelmanratkaisua. Videosta pyydettiin palautetta opettajilta. Muutosten jälkeen se koekäytettiin Savonia-ammattikorkeakoulun neljännen vuoden ensihoitajaopiskelijoilla, joilta kerättiin palaute lyhyellä sähköisellä kyselylomakkeella.
Opetusvideon avulla opiskeleminen ja opettaminen on vähintään yhtä tehokasta kuin muu opetus. Opetusvideo on hyvä keino oppia, sillä se täydentää oppimiskokonaisuutta. Opinnäytetyön opetusvideo on selkeä ja toimiva, ja sitä voidaan hyödyntää krikotyreotomian opiskelussa, kertaamisessa sekä opettamisessa. Tulevaisuudessa vastaavanlaista oppimateriaalia voisi tehdä eri terveydenhuoltoaloille muistakin toimenpiteistä. Cricothyroidotomy, an emergency airway, is a surgical procedure used to secure the patient’s airways in immediate danger of life. A paramedic must know how to perform cricothyroidotomy because without oxygen the patient will die. Cricothyroidotomy is a rare procedure but on occasions there are situations where patient’s airways are blocked so that the only way is to open the airways surgically. A situation like this could be for example a crushing injury in the neck area or a massive bleeding.
The thesis was a development work the meaning of which was to create an interactive educational video about cricothyroidotomy for paramedic students. Savonia University of Applied Sciences didn’t have this kind of learning material of the procedure in their use. The goal was to create educational material to support learning and help improve skills and assurity of paramedic students. In addition, teachers got new material for teaching. The client organization of the thesis was Savonia University of Applied Sciences.
The concrete output of the development work was an educational video which was especially targeted towards paramedic students. Theoretical knowledge was searched, inter alia, from international and domestic studies and medical websites. The educational video was filmed and edited using equipment from Savonia University of Applied Sciences. The video was made interactive by using the H5P-tool. The interactiveness draws the viewer’s attention and improves problem solving skills. Feedback of the video was asked from the teachers. After making changes, a pilot-testing was concluded with 4th year paramedic students at Savonia University of Applied Sciences, whose feedback was collected afterwards via a short online survey.
An educational video is at least as efficient as other teaching and learning methods. An educational video is a good way to learn because it complements the integrity of studying. The video in the thesis is clear and purpose-built and it can be used for the purposes of learning, teaching, and rehearsing performing cricothyroidotomy. In the future there could made more interactive learning materials of other procedures for the variety of degrees in the field of study.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli toteuttaa interaktiivinen opetusvideo krikotyreotomian suorittamisesta. Savonia-ammattikorkeakoululla ei ollut entuudestaan tällaista oppimateriaalia kyseisestä toimenpiteestä. Tavoitteena oli luoda oppimisen tueksi oppimateriaalia, jonka avulla ensihoitajaopiskelijoiden osaaminen ja varmuus krikotyreotomian suorittamisesta kehittyy. Lisäksi opettajat saivat uutta oppimateriaalia opetukseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu.
Kehittämistyön konkreettinen tuote oli opetusvideo, joka oli erityisesti kohdennettu ensihoitajaopiskelijoille. Teoriatietoa työtä varten kerättiin muun muassa kansainvälisistä sekä kotimaisista tutkimusartikkeleista, ja lääketieteellisiltä sivustoilta. Video kuvattiin ja editoitiin hyödyntäen Savonia-ammattikorkeakoulun välineistöä. Videosta tehtiin interaktiivinen lisäämällä siihen kysymyksiä H5P-työkalun avulla. Interaktiivisuus kiinnittää katsojan huomion, lisää vuorovaikutusta ja harjoittaa ongelmanratkaisua. Videosta pyydettiin palautetta opettajilta. Muutosten jälkeen se koekäytettiin Savonia-ammattikorkeakoulun neljännen vuoden ensihoitajaopiskelijoilla, joilta kerättiin palaute lyhyellä sähköisellä kyselylomakkeella.
Opetusvideon avulla opiskeleminen ja opettaminen on vähintään yhtä tehokasta kuin muu opetus. Opetusvideo on hyvä keino oppia, sillä se täydentää oppimiskokonaisuutta. Opinnäytetyön opetusvideo on selkeä ja toimiva, ja sitä voidaan hyödyntää krikotyreotomian opiskelussa, kertaamisessa sekä opettamisessa. Tulevaisuudessa vastaavanlaista oppimateriaalia voisi tehdä eri terveydenhuoltoaloille muistakin toimenpiteistä.
The thesis was a development work the meaning of which was to create an interactive educational video about cricothyroidotomy for paramedic students. Savonia University of Applied Sciences didn’t have this kind of learning material of the procedure in their use. The goal was to create educational material to support learning and help improve skills and assurity of paramedic students. In addition, teachers got new material for teaching. The client organization of the thesis was Savonia University of Applied Sciences.
The concrete output of the development work was an educational video which was especially targeted towards paramedic students. Theoretical knowledge was searched, inter alia, from international and domestic studies and medical websites. The educational video was filmed and edited using equipment from Savonia University of Applied Sciences. The video was made interactive by using the H5P-tool. The interactiveness draws the viewer’s attention and improves problem solving skills. Feedback of the video was asked from the teachers. After making changes, a pilot-testing was concluded with 4th year paramedic students at Savonia University of Applied Sciences, whose feedback was collected afterwards via a short online survey.
An educational video is at least as efficient as other teaching and learning methods. An educational video is a good way to learn because it complements the integrity of studying. The video in the thesis is clear and purpose-built and it can be used for the purposes of learning, teaching, and rehearsing performing cricothyroidotomy. In the future there could made more interactive learning materials of other procedures for the variety of degrees in the field of study.