Kennorakenne pohjanvahvistustapana tuulipuiston työmaatiellä
Markkanen, Jermu; Markkanen, Jermu (2023)
Markkanen, Jermu
Markkanen, Jermu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634718
Tiivistelmä
Tuulivoimapuiston voimalatoimitukset vaativat olemassa olevan metsäautotieverkoston kantavuuden- ja geometrian parantamista. Pieksämäen Niinimäen tuulipuistossa uusi tielinja rakennetaan pehmeikön yli, jolloin tarvitaan pohjanvahvistamista. Kennorakenteen toimivuutta ja rakentamista kokeiltiin yhdellä pehmeikköosuudella.
Tarkoituksena oli muodostaa näkemys kennorakenteen käytännön toimivuudesta sekä vertailla sen rakentamisesta aiheutuneita kustannuksia massanvaihtomenetelmään.
Pehmeikkö sijaitsi tuulivoimapuistossa suoralla tielinjalla ennen risteysaluetta. Alueella oli maastokatselmuksen sekä koekuopan perusteella metrin paksuudelta turvetta, jonka alta löytyi silttiä ja/tai savea sekä pohjavettä. Alue sopi hyvin kennorakenteen kokeilemiseen.
Laadunvarmistaminen tuulivoimapuistossa tieverkoston osalta suoritettiin auton perässä vedettävällä pudotuspainolaitteella. Laite dokumentoi tierakenteen kantavuusarvon MPa sekä tiiveyssuhteen E2/E1. Tässä koejaksossa seurattiin ajourien syvyyksiä sekä koko tiepenkereen painumaa mittatarkkeiden avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena laadittiin Excel taulukko, jossa verrataan kennorakenteen rakentamisen kustannuksia massanvaihto kaivamalla ja pengertämällä menetelmään. Kustannukset ovat tässä opinnäytetyössä salaista tietoa eikä niitä julkaista. Tuulipuistotyömaalla käytettävän kennorakenteen käytännön toimivuus sekä kantavuusarvot ja ajourien muodostuminen saatiin selvitettyä opinnäytetyön yhteydessä.
Tarkoituksena oli muodostaa näkemys kennorakenteen käytännön toimivuudesta sekä vertailla sen rakentamisesta aiheutuneita kustannuksia massanvaihtomenetelmään.
Pehmeikkö sijaitsi tuulivoimapuistossa suoralla tielinjalla ennen risteysaluetta. Alueella oli maastokatselmuksen sekä koekuopan perusteella metrin paksuudelta turvetta, jonka alta löytyi silttiä ja/tai savea sekä pohjavettä. Alue sopi hyvin kennorakenteen kokeilemiseen.
Laadunvarmistaminen tuulivoimapuistossa tieverkoston osalta suoritettiin auton perässä vedettävällä pudotuspainolaitteella. Laite dokumentoi tierakenteen kantavuusarvon MPa sekä tiiveyssuhteen E2/E1. Tässä koejaksossa seurattiin ajourien syvyyksiä sekä koko tiepenkereen painumaa mittatarkkeiden avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena laadittiin Excel taulukko, jossa verrataan kennorakenteen rakentamisen kustannuksia massanvaihto kaivamalla ja pengertämällä menetelmään. Kustannukset ovat tässä opinnäytetyössä salaista tietoa eikä niitä julkaista. Tuulipuistotyömaalla käytettävän kennorakenteen käytännön toimivuus sekä kantavuusarvot ja ajourien muodostuminen saatiin selvitettyä opinnäytetyön yhteydessä.