"Olisin voinut kierähtää selän kautta koska vaan" — Osallistavan tanssitaiteen ja yleisötyön etiikka postmodernin aikakauden viitekehyksessä
Räisänen, Helmi (2023)
Räisänen, Helmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534628
Tiivistelmä
"Olisin voinut kierähtää selän kautta koska vaan" — Osallistavan tanssitaiteen ja yleisötyön etiikka postmodernin aikakauden viitekehyksessä on Helmi Räisäsen opinnäytetyö. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yleisöä osallistavaa nykytanssiteosprosessia etiikan näkökulmasta. Aiheen pariin syvennyttiin suhteessa ohjaajakoreografi Johanna Partion ROUDAUS-nykytanssiteosprosessiin ohjaajakoreografin assistentin näkökulmaa hyödyntäen. ROUDAUS oli teos, jossa osallistavuus ilmeni yhteisenä tilallisena muutoksena.
ROUDAUS esitettiin Kuopiossa ITAK-näyttämöllä (tunnetaan myös nimellä Sotku-teatteri). Esityksiä oli yhteensä neljä, aikavälillä 25.–27.5.2023.
Lopputuloksena syntyi kirjallinen työ, joka käsittelee taiteen etiikkaa ja esittelee näkökulmia, joista sitä esimerkiksi voi tarkastella. Näitä näkökulmia ovat muun muassa kestävä kehitys, ekososiaalinen sivistys, reilu taide, inhimillinen turvallisuus ja turvan sekä sosiaalisen liittymisen mekanismit. ROUDAUS-teosprosessi ja assistentin näkökulma olivat lopulta konkreettinen keino maadoittaa dialogia kirjallisen opinnäytetyön kanssa.
Työ syvensi Helmi Räisäsen käsitystä taiteen eettisistä rajapinnoista ja samalla se tarjoaa näitä rajapintoja koskevia reflektiomahdollisuuksia myös muille tanssialan toimijoille. This thesis aimed to explore the ethics of participatory and interactive art through contemporary dance processes. It focused on ROUDAUS — a contemporary dance production, directed and choreographed by Johanna Partio — from the perspective of the author in the role of the director-choreographer's assistant.
ROUDAUS was presented at the ITAK stage in Kuopio (also known as Sotku Theatre), with a total of four performances between May 25 and May 27, 2023. The production aimed to involve the audience via an interactive aspect that manifested as a shared spatial transformation.
One of the outcomes of the project is this thesis, which discusses the ethics of art-making and presents various perspectives from which those ethics may be examined. These perspectives include: sustainable development; eco-social education; fair art; human security; and the mechanisms of safety and social integration. The production process for ROUDAUS and the assistant's perspective ultimately served as a practical grounding for the dialogue with the written part of the project.
The thesis deepened the author's understanding of the ethical frameworks within contemporary dance art, while simultaneously providing opportunities for further reflection and practices regarding ethical frameworks for other professionals in the field of contemporary dance.
ROUDAUS esitettiin Kuopiossa ITAK-näyttämöllä (tunnetaan myös nimellä Sotku-teatteri). Esityksiä oli yhteensä neljä, aikavälillä 25.–27.5.2023.
Lopputuloksena syntyi kirjallinen työ, joka käsittelee taiteen etiikkaa ja esittelee näkökulmia, joista sitä esimerkiksi voi tarkastella. Näitä näkökulmia ovat muun muassa kestävä kehitys, ekososiaalinen sivistys, reilu taide, inhimillinen turvallisuus ja turvan sekä sosiaalisen liittymisen mekanismit. ROUDAUS-teosprosessi ja assistentin näkökulma olivat lopulta konkreettinen keino maadoittaa dialogia kirjallisen opinnäytetyön kanssa.
Työ syvensi Helmi Räisäsen käsitystä taiteen eettisistä rajapinnoista ja samalla se tarjoaa näitä rajapintoja koskevia reflektiomahdollisuuksia myös muille tanssialan toimijoille.
ROUDAUS was presented at the ITAK stage in Kuopio (also known as Sotku Theatre), with a total of four performances between May 25 and May 27, 2023. The production aimed to involve the audience via an interactive aspect that manifested as a shared spatial transformation.
One of the outcomes of the project is this thesis, which discusses the ethics of art-making and presents various perspectives from which those ethics may be examined. These perspectives include: sustainable development; eco-social education; fair art; human security; and the mechanisms of safety and social integration. The production process for ROUDAUS and the assistant's perspective ultimately served as a practical grounding for the dialogue with the written part of the project.
The thesis deepened the author's understanding of the ethical frameworks within contemporary dance art, while simultaneously providing opportunities for further reflection and practices regarding ethical frameworks for other professionals in the field of contemporary dance.