Jääkiekkomaalivahdin liikkuvuusharjoittelu: Opas Juniori-KalPan valmentajille
Lehtinen, Maiju; Rantanen, Lotta (2023)
Lehtinen, Maiju
Rantanen, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534529
Tiivistelmä
Liikkuvuus on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, joihin etenkin nuorien urheilijoiden tulisi kiinnittää huomiota. Liikkuvuus on parhaimmillaan 11–14 vuoden iässä. Lasten ja nuorten tulee kiinnittää huomiota liikkuvuuden harjoittamiseen tai lajin vaatimiin liikeratoihin, koska aikuisiällä liikkuvuus heikkenee, ellei sitä ylläpidetä. Vastuu liikkuvuuden harjoittamisesta on yleensä nuorella itsellään, koska valmentajien tietämys maalivahtien liikkuvuusharjoittelusta on usein vähäistä. Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda yksinkertainen ja selkeä video-opas, jota KalPan U11-U15 ikäluokkien valmentajat voivat hyödyntää valmennuksessa, tai jakaa sitä pelaajille. Työn tavoitteena oli opettaa KalPan valmentajia maalivahtien liikkuvuusharjoittelusta, sekä näyttää mallia vaihtoehtoisista liikkeistä, mitä voidaan suorittaa alkulämmittelynä tai liikkuvuusharjoitteina. Oppaan avulla valmentajat voivat saada lisää ideoita tietopankkiinsa liikkuvuusharjoittelusta ja -liikkeistä.
Työn tilaaja on Juniori-KalPa Ry, joka on jääkiekko-organisaatio Kuopiosta. Organisaatiossa pelaa U8-U19-ikäisiä poikien ja tyttöjen joukkueita sekä naisten liigajoukkue. Tilaaja toivoi oppaan maalivahtien liikkuvuusharjoittelusta, jotta valmentajat saisivat lisää valmiuksia maalivahtien kehittämiseen ja ohjaukseen.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin tuotteistamismallia. Tuotteistamismalli koostuu kuudesta eri vaiheesta, joita ovat kehittämistarpeen arviointi, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, tuotteen kehittäminen, tuotteen viimeistely sekä valmis tuote. Kehittämistarpeen arvioinnissa todettiin tarve maalivahdeille spesifisistä liikkuvuusharjoitteista osaksi lajiharjoittelua, joita valmentajat osaisivat ohjata nuorille. Päädyttiin kolmeen erilliseen videoon lonkasta, rintarangasta ja yläraajojen liikkuvuudesta. Ideointivaiheessa ideoitiin nuorille sopivia liikkuvuusharjoitteita yhdessä KalPan fysiikkavalmentajan kanssa. Opinnäytetyön teoriatieto etsittiin tutkimuksista ja kirjallisuudesta, jotka koskivat jääkiekkomaalivahteja, liikkuvuutta, nuorten liikkuvuutta ja liikkuvuusharjoittelua. Liikkeiden ideoinnin jälkeen kuvattiin luonnosvideoita, jotka toimitettiin toimeksiantajalle, joista palautteen avulla valittiin lopulliset liikkeet video-opasta varten. Lopulliset videot kuvattua ja muokattua käytettiin ne vielä toimeksiantajalla lopullisen palautteen saamiseksi, jonka jälkeen tuotos valmistui loppuhionnan jälkeen. Lopullisiin videoihin valikoitui 16 liikettä.
Työn tilaaja on Juniori-KalPa Ry, joka on jääkiekko-organisaatio Kuopiosta. Organisaatiossa pelaa U8-U19-ikäisiä poikien ja tyttöjen joukkueita sekä naisten liigajoukkue. Tilaaja toivoi oppaan maalivahtien liikkuvuusharjoittelusta, jotta valmentajat saisivat lisää valmiuksia maalivahtien kehittämiseen ja ohjaukseen.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin tuotteistamismallia. Tuotteistamismalli koostuu kuudesta eri vaiheesta, joita ovat kehittämistarpeen arviointi, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, tuotteen kehittäminen, tuotteen viimeistely sekä valmis tuote. Kehittämistarpeen arvioinnissa todettiin tarve maalivahdeille spesifisistä liikkuvuusharjoitteista osaksi lajiharjoittelua, joita valmentajat osaisivat ohjata nuorille. Päädyttiin kolmeen erilliseen videoon lonkasta, rintarangasta ja yläraajojen liikkuvuudesta. Ideointivaiheessa ideoitiin nuorille sopivia liikkuvuusharjoitteita yhdessä KalPan fysiikkavalmentajan kanssa. Opinnäytetyön teoriatieto etsittiin tutkimuksista ja kirjallisuudesta, jotka koskivat jääkiekkomaalivahteja, liikkuvuutta, nuorten liikkuvuutta ja liikkuvuusharjoittelua. Liikkeiden ideoinnin jälkeen kuvattiin luonnosvideoita, jotka toimitettiin toimeksiantajalle, joista palautteen avulla valittiin lopulliset liikkeet video-opasta varten. Lopulliset videot kuvattua ja muokattua käytettiin ne vielä toimeksiantajalla lopullisen palautteen saamiseksi, jonka jälkeen tuotos valmistui loppuhionnan jälkeen. Lopullisiin videoihin valikoitui 16 liikettä.