Oulun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden oma arvio elvytysosaamisestaan
Kulju, Eetu; Pakanen, Inka; Sirviö, Inna (2023)
Kulju, Eetu
Pakanen, Inka
Sirviö, Inna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033205
Tiivistelmä
Sydänpysähdyksestä ei voi selvitä hengissä ilman elvytystoimia. Sydänperäisiä äkkikuolemia tapahtuu Suomessa vuosittain 5000-10000. Siksi onkin tärkeää, että ensihoitaja hallitsee elvy-tyksen ja siihen liittyvät tekniset sekä ei-tekniset taidot hyvin, koska nopea laadukkaan elvytyk-sen aloitus on yksi tärkeimmistä potilaan ennustetta parantavista tekijöistä sydänpysähdyksen kohdatessa.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kartoittaa ja tuottaa tietoa Oulun ammattikorkeakoulun ensi-hoitajaopiskelijoiden elvytysosaamisesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi opiskelijat ar-vioivat oman elvytysosaamisensa. Tavoitteena oli heidän arvioidensa perusteella tuottaa koululle tietoa elvytysopetuksen laadusta ja kehittämiskohteista. Tutkimuksen idea saatiin Oulun ammat-tikorkeakoulun ensihoidon opettajien koostamasta valmiista aihepankista.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusjoukoksi valikoitui Oulun ammattikor-keakoulun 2. 3. ja 4. vuoden ensihoitajaopiskelijat. Ensimmäisen vuoden opiskelijat jätettiin tut-kimuksemme ulkopuolelle, sillä heidän ei voida vielä olettaa osaavan tässä tutkimuksessa mitat-tavia hoitoelvytystaitoja. Kysely lähetettiin 120 opiskelijalle, joista kyselyyn vastasi 50 henkilöä. Kysely toteutettiin sähköpostitse lähetetyllä Webropol-kyselyllä, ja vastausten analysointiin ja vertailuun käytettiin Webropol Analytics- ohjelmaa.
Kyselyssä opiskelijoita pyydettiin arvioimaan omaa osaamistaan niin teknisten, kuin ei-teknisten elvytystaitojen osalta. Kysymyksiä oli mm. lääkehoitoon, oikean painelutekniikkaan ja elvytyksen johtamiseen liittyen. Taustatietoina kysyttiin aiemmasta koulutustaustasta liittyen elvytysosaami-seen sekä siitä, missä vaiheessa opinnot ovat. Vastausten perusteella opiskelijat arvioivat ylei-sesti ottaen oman elvytysosaamisensa olevan hyvällä tasolla. Tulosten perusteella ne, joilla oli aiempaa kokemusta/koulutusta liittyen elvytysosaamiseen arvioivat osaamisensa paremmalle tasolle kuin he, joilla ei aiempaa koulutusta ollut.
Oulun ammattikorkeakoulu voi käyttää saatuja tuloksia opetuksen kehittämiseen niillä alueilla, millä opiskelijat arvioivat osaamisensa heikommaksi.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kartoittaa ja tuottaa tietoa Oulun ammattikorkeakoulun ensi-hoitajaopiskelijoiden elvytysosaamisesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi opiskelijat ar-vioivat oman elvytysosaamisensa. Tavoitteena oli heidän arvioidensa perusteella tuottaa koululle tietoa elvytysopetuksen laadusta ja kehittämiskohteista. Tutkimuksen idea saatiin Oulun ammat-tikorkeakoulun ensihoidon opettajien koostamasta valmiista aihepankista.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusjoukoksi valikoitui Oulun ammattikor-keakoulun 2. 3. ja 4. vuoden ensihoitajaopiskelijat. Ensimmäisen vuoden opiskelijat jätettiin tut-kimuksemme ulkopuolelle, sillä heidän ei voida vielä olettaa osaavan tässä tutkimuksessa mitat-tavia hoitoelvytystaitoja. Kysely lähetettiin 120 opiskelijalle, joista kyselyyn vastasi 50 henkilöä. Kysely toteutettiin sähköpostitse lähetetyllä Webropol-kyselyllä, ja vastausten analysointiin ja vertailuun käytettiin Webropol Analytics- ohjelmaa.
Kyselyssä opiskelijoita pyydettiin arvioimaan omaa osaamistaan niin teknisten, kuin ei-teknisten elvytystaitojen osalta. Kysymyksiä oli mm. lääkehoitoon, oikean painelutekniikkaan ja elvytyksen johtamiseen liittyen. Taustatietoina kysyttiin aiemmasta koulutustaustasta liittyen elvytysosaami-seen sekä siitä, missä vaiheessa opinnot ovat. Vastausten perusteella opiskelijat arvioivat ylei-sesti ottaen oman elvytysosaamisensa olevan hyvällä tasolla. Tulosten perusteella ne, joilla oli aiempaa kokemusta/koulutusta liittyen elvytysosaamiseen arvioivat osaamisensa paremmalle tasolle kuin he, joilla ei aiempaa koulutusta ollut.
Oulun ammattikorkeakoulu voi käyttää saatuja tuloksia opetuksen kehittämiseen niillä alueilla, millä opiskelijat arvioivat osaamisensa heikommaksi.