Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mun itsenäistyminen : sisältö itsenäistyvän nuoren digitaaliseen työkirjaan jälkihuollon toteutuksen tueksi

Kotilainen, Jelena; Ruotsalainen, Riina (2023)

Avaa tiedosto
Kotilainen_Ruotsalainen.pdf (4.423Mt)
Lataukset: 


Kotilainen, Jelena
Ruotsalainen, Riina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634654
Tiivistelmä
Oikeus jälkihuoltoon syntyy lastensuojelun sijaishuollon tai yli puoli vuotta kestäneen avohuollon sijoituksen jälkeen. Jälkihuollon palvelut ovat niihin oikeutetuille nuorille vapaaehtoisia. Jälkihuollon tavoitteena on muun muassa tukea nuoren aikuistumista ja itsenäistymistä. Jälkihuollon onnistumisen kannalta nuoren tuen tarpeiden havaitseminen ja myönteinen suhtautuminen palveluihin ovat tärkeitä. Nuorta motivoivien, helppokäyttöisten työvälineiden avulla voidaan myös vahvistaa nuoren osallisuutta asiakasprosessissaan.

Opinnäytetyössä kehitettiin sisältö lastensuojelun jälkihuollon toteutuksessa hyödynnettävään digitaaliseen työkirjaan. Työkirjan kohderyhmää ovat hiljattain omaan kotiin muuttaneet jälkihuoltonuoret. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka toimeksiantajana toimi Aikuistuvan nuoren tukeminen laadukkain jälkihuoltopalveluin -hanke. Opinnäytetyöprosessissa hyödynnettiin lineaarista kehittämistyön teoreettista mallia.

Työkirjan tavoitteena oli vahvistaa nuoren ja työntekijän välistä vuorovaikutusta sekä tukea nuorta itsenäistymisessä ja uudenlaisessa arjessa. Työkirjan sisältö koostui 11:sta asumiseen ja arjen sujumiseen liittyvästä osiosta, joista kukin sisälsi erilaisia tehtäviä tai välineitä aiheen käsittelemiseksi. Kyselyjen, pohdintatehtävien ja visuaalisten tehtävien sekä pelin avulla nuori voi muun muassa harjoitella itsenäisen asumisen taitojaan. Lisäksi nuori voi tunnistaa vahvuuksiaan, kertoa kuulumisistaan ja jälkihuoltoon liittyvistä toiveistaan sekä pohtia tulevaisuuttaan. Työkirjan loppuun koottiin arjen hallintaan liittyviä vinkkejä ja verkkosivustoja.

Tuotetusta työkirjan sisällöstä saatiin palautetta jälkihuollon työntekijöiltä sekä henkilöiltä, jotka olivat parhaillaan tai aikaisemmin olleet jälkihuoltoon oikeutettuja. Palautetta höydynnettiin sisällön viimeistelyssä. Työkirjalle luotu sisältö on kenen tahansa jälkihuoltoa toteuttavan tahon hyödynnettävissä. Työkirjan viemisestä digitaaliseen muotoon vastaa kyseinen taho itse. Sisältö on ladattavissa toimeksiantajan verkkosivustolta.
 
After child welfare placement in foster care or in open care that has lasted more than six months, young people have the right to aftercare. Aftercare services are voluntary for the eligible young people. The goal of aftercare is, among other things, to support the young person's adulthood and independence. For aftercare to succeed, it is important to identify the young person's support needs and to have a positive attitude towards
support services. Easy-to-use tools that motivate young people can also be used to strengthen their participation in their customer process.

The thesis developed content for a digital workbook to be used in the implementation of child welfare aftercare. The target group of the workbook is young people in aftercare who have recently moved into their own homes. The thesis was carried out as development work commissioned by the Supporting maturing young
person with high-quality aftercare services -project. The thesis process utilised the linear development theory model.

The goals of the workbook were to strengthen the interaction between young people and aftercare providers and to support young people in becoming independent and in a new kind of everyday life. The content of the workbook consisted of 11 sections related to living and the flow of everyday life, each of which contained different tasks or tools for dealing with the topic. With the help of surveys, reflection and visual tasks, as well as
a game, young people can, among other things, practice their independent living skills. Furthermore, they can identify their strengths, talk about how they are doing, and their wishes related to aftercare, and think about their future. At the end of the workbook, tips and websites related to managing day-to-day life were compiled.

Feedback on the content of the workbook was received from aftercare workers and clients who had been or had previously been eligible for aftercare. The feedback was utilised in finalising the content. The content created in the workbook can be used by anyone performing aftercare. Exporting the workbook to digital format is the responsibility of the institution itself. The content can be downloaded from the commissioner's website.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste