Ohjaajan vireystilan säätelyn merkitys ohjaustilanteessa : optimaalisen vireystilan ylläpidon tärkeys vuorovaikutussuhteessa
Vartiainen, Niina-Maria; Våg, Minna (2023)
Vartiainen, Niina-Maria
Våg, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534552
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tuottaa tietoa ohjaajan vireystilan säätelyn merkityksestä ohjaustilanteessa yhteistyökumppanin, Oulun vankilan tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen (TUVA) opetus- ja ohjaustilanteissa. Yhteistyötaho voi halutessaan hyödyntää tutkimuksen tuloksia vireystilan säätelyn merkityksestä. Tutkimuksen tietoperusta sisältää tietoa vireystilasta ja vireysikkunasta, turvallisuudesta, ohjaustilanteesta ja vuorovaikutuksesta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla TUVA-opetusta/ohjausta, teemahaastattelemalla erityisopettajaa ja ohjaajia sekä TUVA-opiskelijoilta palautetta keräämällä. Aineiston keräämisen tavoitteena oli saada tietoa ohjaajan vireystilan säätelyn merkityksestä ohjaustilanteessa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimusaineisto antaa tietoa vireystilan säätelyn ja turvallisuuden kokemuksen yhteydestä sekä dialogisen vuorovaikutuksen merkityksestä ohjaustilanteessa. Tutkimusaineisto nostaa näkyväksi myös TUVA-ryhmään osallistuvien vankiopiskelijoiden ryhmähengen ja vertaistuen merkityksen optimaalisen vireystilan ylläpitämisessä.
Tutkimustuloksesta nousee neljä pääteemaa, jotka ovat vireystila, turvallisuus, ohjaustilanne ja vuorovaikutus. Tutkimustuloksessa ohjaajan vireystilan säätely nousi tärkeäksi tekijäksi turvallisuuden, tuloksellisen ohjaustyön sekä työntekijöiden ja vankien välisen vuorovaikutuksen rakentajana. Työntekijät työskentelevät ympäristössä, jossa he jatkuvasti havainnoivat asiakkaitaan ja sopeuttavat toimintaa tilanteen ja ryhmän vireystilan mukaan. Pystyäkseen vastaamaan työn haasteisiin, työntekijä tarvitsee oman vireystilan säätelyn kykyä sekä taitoa auttaa asiakasta tämän vireystilan säätelyssä.
Tutkimustuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että vankiopiskelijoiden kanssa työskentelyn pohjana on arvostava, läsnä oleva kohtaaminen sekä vankien kokema luottamus ja psyykkinen turvallisuus. Tätä pohjaa rakennettaan yhteistyössä haastavan ja haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan kanssa. Ohjaajan työskennellessä optimaalisessa vireystilassa hän pystyy havainnoimaan ryhmää ja sen jäseniä, rakentamaan luottamusta sekä rakentamaan ja tukemaan suotuisaa ilmapiiriä ryhmäytymiselle, vertaistuelle ja optimaaliselle vireystilalle.
Tutkimuksen aikana nousi esille TUVA-ryhmän opiskelijoiden välinen vertaistuki ja sen vaikutus opiskelijoiden vireystilaan. Vireystilan säätelyn ja syntyneen vertaistuen suhde on kiinnostava ja tutkimuksemme jatkotutkimusaiheena esitämme kysymyksen, millainen merkitys vertaistuella on ryhmän jäsenten vireystilan säätelylle. The aim of this thesis was to generate information about meaning of the Supervisor’s alertness regulation in counselling situation. Partner of the thesis was Prison and Probation Service of Finland (RISE), Oulu Prison and the research was carried out in the meetings of Preparatory Education and Training (TUVA Program) at the prison’s school. The partner of the thesis can use the generated information about alertness regulation. The theoretical framework of the research contains information on alertness regulation, safety, counselling situation and interaction.
This thesis was carried out as qualitative research. The material was collected by observing the TUVA Program teaching and counselling, in individual and group interviews and by collecting feedback from the students. Collected information about meaning of Supervisor’s alertness regulation in counselling situation was analyzed using thematic analysis. Body of research provides information about the connection of alertness regulation and psychological safety as well as meaning of dialogical connection in counselling situation. Research material brought forward also the meaning of the group spirit and peer support in holding the optimal alertness level.
The main results of this research divided into four main themes, which were alertness regulation, safety, counselling situation and interaction. The research material shows up importance of the Supervisor’s capability for alertness regulation. This skill is important in building safety and security, effective counselling and strong interaction between workers and prisoners. Working with challenging clientele requires from worker capability to regulate one’s own alertness but also ability to help client in the alertness regulation.
As the result of the research can be made conclusion, that the very base of working with prisoners is respectful acknowledge and presence in encountering as well as in experienced trust and psychological safety. This base is built in co-work with client and requires from the worker skills to observe clientele, build trust, and endorse group spirit and peer support. To correspond these demands Supervisor needs the skills to regulate alertness and hold optimal alertness level.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla TUVA-opetusta/ohjausta, teemahaastattelemalla erityisopettajaa ja ohjaajia sekä TUVA-opiskelijoilta palautetta keräämällä. Aineiston keräämisen tavoitteena oli saada tietoa ohjaajan vireystilan säätelyn merkityksestä ohjaustilanteessa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimusaineisto antaa tietoa vireystilan säätelyn ja turvallisuuden kokemuksen yhteydestä sekä dialogisen vuorovaikutuksen merkityksestä ohjaustilanteessa. Tutkimusaineisto nostaa näkyväksi myös TUVA-ryhmään osallistuvien vankiopiskelijoiden ryhmähengen ja vertaistuen merkityksen optimaalisen vireystilan ylläpitämisessä.
Tutkimustuloksesta nousee neljä pääteemaa, jotka ovat vireystila, turvallisuus, ohjaustilanne ja vuorovaikutus. Tutkimustuloksessa ohjaajan vireystilan säätely nousi tärkeäksi tekijäksi turvallisuuden, tuloksellisen ohjaustyön sekä työntekijöiden ja vankien välisen vuorovaikutuksen rakentajana. Työntekijät työskentelevät ympäristössä, jossa he jatkuvasti havainnoivat asiakkaitaan ja sopeuttavat toimintaa tilanteen ja ryhmän vireystilan mukaan. Pystyäkseen vastaamaan työn haasteisiin, työntekijä tarvitsee oman vireystilan säätelyn kykyä sekä taitoa auttaa asiakasta tämän vireystilan säätelyssä.
Tutkimustuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että vankiopiskelijoiden kanssa työskentelyn pohjana on arvostava, läsnä oleva kohtaaminen sekä vankien kokema luottamus ja psyykkinen turvallisuus. Tätä pohjaa rakennettaan yhteistyössä haastavan ja haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan kanssa. Ohjaajan työskennellessä optimaalisessa vireystilassa hän pystyy havainnoimaan ryhmää ja sen jäseniä, rakentamaan luottamusta sekä rakentamaan ja tukemaan suotuisaa ilmapiiriä ryhmäytymiselle, vertaistuelle ja optimaaliselle vireystilalle.
Tutkimuksen aikana nousi esille TUVA-ryhmän opiskelijoiden välinen vertaistuki ja sen vaikutus opiskelijoiden vireystilaan. Vireystilan säätelyn ja syntyneen vertaistuen suhde on kiinnostava ja tutkimuksemme jatkotutkimusaiheena esitämme kysymyksen, millainen merkitys vertaistuella on ryhmän jäsenten vireystilan säätelylle.
This thesis was carried out as qualitative research. The material was collected by observing the TUVA Program teaching and counselling, in individual and group interviews and by collecting feedback from the students. Collected information about meaning of Supervisor’s alertness regulation in counselling situation was analyzed using thematic analysis. Body of research provides information about the connection of alertness regulation and psychological safety as well as meaning of dialogical connection in counselling situation. Research material brought forward also the meaning of the group spirit and peer support in holding the optimal alertness level.
The main results of this research divided into four main themes, which were alertness regulation, safety, counselling situation and interaction. The research material shows up importance of the Supervisor’s capability for alertness regulation. This skill is important in building safety and security, effective counselling and strong interaction between workers and prisoners. Working with challenging clientele requires from worker capability to regulate one’s own alertness but also ability to help client in the alertness regulation.
As the result of the research can be made conclusion, that the very base of working with prisoners is respectful acknowledge and presence in encountering as well as in experienced trust and psychological safety. This base is built in co-work with client and requires from the worker skills to observe clientele, build trust, and endorse group spirit and peer support. To correspond these demands Supervisor needs the skills to regulate alertness and hold optimal alertness level.