Järjestön jäsenkokemuksen kehittäminen
Hildén, Satu (2023)
Hildén, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734859
Tiivistelmä
Työelämä muuttuu ja yrittäjyydestä tulee monelle tapa työllistää itsensä pää- tai sivutoimisesti. Yrittäjyydestä hyötyy koko yhteiskunta. Järjestöillä on edelleen tärkeä tehtävä julkisen ja yksityisen sektorin palveluaukkojen täyttämisessä, ongelmien esiin tuomisessa ja ratkaisemisessa. Suomen Yrittäjillä on järjestönä kolme tehtävää: yrittäjyyden vahvistaminen, yrittäjien verkostoiminen ja yrittämisen olosuhteisiin vaikuttaminen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää järjestömaailman muutosta jäsenmäärien vähentyessä, yksinyrittäjä-jäsenten tarpeita ja odotuksia järjestöltään sekä eri tekijöiden vaikutuksia jäsentyytyväisyyteen. Tavoitteena oli löytää tapoja, joilla Yrittäjien pirkanmaalaiset paikallisyhdistykset ja aluejärjestö voivat kehittää toimintaansa ja viestintäänsä parantaakseen jäsenkokemusta ja -pysyvyyttä sekä suositteluhalukkuutta. Työn toimeksiantajana toimi Pirkanmaan Yrittäjät.
Tutkimuksellisen kehittämistyön kohdetapauksena oli Pirkanmaan Yrittäjien melko tuoreet yksinyrittäjäjäsenet. Teoreettisen viitekehyksen ja jäsenkyselyn avulla syntyi asiakasymmärrystä jäsenkokemuksen kehittämisen pohjaksi. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin idealista jäsenkokemukseen vaikuttavista toimista, joiden perusteella myöhemmin syntyvät materiaalit helpottavat luottamus- ja toimihenkilöiden toimin-taa tasalaatuisemman jäsenkokemuksen ja jäsenpysyvyyden aikaansaamiseksi.
Työ paljasti, että jäsenkokemus on ennen kaikkea tunnetta: yhteisöllisyyden ja osallisuuden tunteilla sekä jäsenten aktiivisella osallistumisella on merkitystä hyvälle jäsenkokemukselle. Tutkimus paljasti verkostoitumisen, tuki- ja neuvontapalvelut sekä koulutukset tärkeimmiksi syiksi liittyä ja kuulua Yrittäjiin. Jäsenodotuksena on myös tapahtumatarjonta, joka vastaa erilaisten jäsenyritysten erilaisiin tarpeisiin. Tutkimuksella saatiin myös tietoa hyvää jäsenkokemusta tukevaan viestintään. Opinnäytetyön tuloksia voitaneen hyödyntää laajemminkin jäsenpidon ja jäsenhankinnan kontekstissa erilaisissa järjestöissä ja yhdistyksissä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön kohdetapauksena oli Pirkanmaan Yrittäjien melko tuoreet yksinyrittäjäjäsenet. Teoreettisen viitekehyksen ja jäsenkyselyn avulla syntyi asiakasymmärrystä jäsenkokemuksen kehittämisen pohjaksi. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin idealista jäsenkokemukseen vaikuttavista toimista, joiden perusteella myöhemmin syntyvät materiaalit helpottavat luottamus- ja toimihenkilöiden toimin-taa tasalaatuisemman jäsenkokemuksen ja jäsenpysyvyyden aikaansaamiseksi.
Työ paljasti, että jäsenkokemus on ennen kaikkea tunnetta: yhteisöllisyyden ja osallisuuden tunteilla sekä jäsenten aktiivisella osallistumisella on merkitystä hyvälle jäsenkokemukselle. Tutkimus paljasti verkostoitumisen, tuki- ja neuvontapalvelut sekä koulutukset tärkeimmiksi syiksi liittyä ja kuulua Yrittäjiin. Jäsenodotuksena on myös tapahtumatarjonta, joka vastaa erilaisten jäsenyritysten erilaisiin tarpeisiin. Tutkimuksella saatiin myös tietoa hyvää jäsenkokemusta tukevaan viestintään. Opinnäytetyön tuloksia voitaneen hyödyntää laajemminkin jäsenpidon ja jäsenhankinnan kontekstissa erilaisissa järjestöissä ja yhdistyksissä.