Hyvinvointiteknologian käytettävyys ammatillisen koulutuksen älykoti-oppimisympäristössä
Peltoharju, Sami (2023)
Peltoharju, Sami
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534601
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli selvittää ja kehittää älykoti-oppimisympäristön käytettävyyttä. Toisen asteen ammatillinen oppilaitos Vamia järjestää sosiaali- ja terveysalan koulutusta, jonka tueksi on koulun tiloihin luotu älykoti- ja simulointiympäristö. Työn tavoitteena oli tutkia tilan käytettävyyttä opetustarkoituksessa. Tutkimus suoritettiin haastattelumuotoisella kyselyllä opiskelijoille; yksittäiselle opiskelijalle, sekä opiskelijaryhmälle. Opettajille lähetettiin linkki sähköiselle kyselylomakkeelle, anonyymejä vastauksia varten. Näillä haastatteluilla ja kyselyillä oli tarkoitus selvittää oppimisympäristön käytettävyys opetuksen ja oppimisen tukena. Haastatteluita tehtiin myös Pohjanmaan hyvinvointialueen hankkeiden edustajille, jotta opinnäytetyössä voisi kertoa työelämän näkemyksistä tämän hetken hyvinvointiteknologian käytöstä sekä tulevaisuuden näkymistä.