Showtanssi taiteen perusopetuksessa : showtanssin taitotasotyökalu tanssinopettajan arkeen
Varila, Saija (2023)
Varila, Saija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634646
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin showtanssin määritelmää sekä motorista kehitystä ja siihen liittyviä herkkyyskausia lasten ja nuorten tanssinopetuksen tueksi taiteen perusopetukseen. Showtanssi on 2020-luvun Suomessa hyvin suosittu tanssilaji. Se on kuitenkin omana tanssilajinaan varsin epämääräisesti määritelty. Tavoitteena oli luoda showtanssista selkeämpi määritelmä sekä tuoda ilmi lajille vakiintuneet liikkeet, jotta sitä voitaisiin opettaa niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti yhtenäisemmin etenkin taiteen perusopetusta tarjoavissa oppilaitoksissa. Tutkimus on kehittämistyö Oulu-opiston taiteen perusopetuksen tanssinopetukseen. Tutkimuksen pohjalta rakensin showtanssin taitotasotyökalun, jota tanssinopettajat voivat käyttää kausi- ja tuntisuunnittelun tukena.
Tutkin teemahaastatteluiden kautta, miten lajin parissa pitkään työskennelleet opettajat näkevät lajin, mikä heidän mielestään olennaisesti kuuluu showtanssiin, ja mikä on sille vakiintunut liikkeistö. Haastatteluista ja showtanssin olemassa olevasta vähäisestä aineistosta rakentui showtanssin pääilmiöt sekä tärkeimmät tanssilliset osa-alueet ja lajille ominainen liikkeistö alkeistasosta edistyneisiin.
Työn tietoperusta rakentui motorisen kehityksen, herkkyyskausien ja liikuntataitojen opettamisen kirjallista aineistoa tutkimalla sekä taiteen perusopetukseen ja sen opetussuunnitelmaan perehtymällä. Tutkimuksen pohjalta jaoin showtanssiliikkeistön ja avasin tanssin osa-alueiden opetuksen taitotasotyökaluun kullekin lasten ja nuorten ikäryhmälle sopivaksi. Motorinen kehitys ja herkkyyskaudet huomioimalla, tanssinopetus etenee lasten ja nuorten liikunnallisen ja fyysisen kehityksen mukaisesti ja oppiminen on luontevampaa, helpompaa ja nopeampaa. Työkalusta valmistui progressiivisesti etenevä taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän mukaisesti kulkeva kuuden vuoden opetussuunnitelma.
Taitotasotyökalun kokeileminen ja toiminta käytännössä jää seuraavaksi vaiheeksi tämän työn jälkeen. Työkalua voisi myös laajentaa niin, että kirjallisen osion lisäksi liikkeet olisivat videomuodossa. Liikkeistöä saisi työkaluun laajemmin ja lukija näkisi, miten liikkeet toteutetaan käytännössä. In this thesis I researched the definition of show dance and how motor development can support teaching dance for children in basic education in the arts. Show dance is a very popular dance form in the 2020s Finland but it has not been defined properly. My goal was to define show dance and find the most essential dance moves and subdivisions so that it would be easier to teach locally and nationwide. Through this research I created a skill level tool to help dance teachers make their lesson plans.
I used theme interview to find out what long-time show dance teachers thought of show dance and what were the most important skills, moves and subdivisions in this dance genre. Along with the small amount of material found on show dance this is how I got the definition for show dance and its most essential moves for the skill level tool.
This thesis is a development work for Oulu civic college basic education in the arts and the skill level tool is based on its curriculum. I researched motor development and physical education literature alongside with curriculum in basic education in the arts. Through this research I divided show dance moves to the skill level tool so that the taught skills suit best for the certain age groups according to motor development.
The outcome was a progressive show dance skill level tool for children in basic education in the arts. The next step would be to test the tool in practice in teaching show dance. Further development could be to make a video material bank of all the movements used in show dance. That way the skill level tool would be wider, and readers could see what specific movements look like.
Tutkin teemahaastatteluiden kautta, miten lajin parissa pitkään työskennelleet opettajat näkevät lajin, mikä heidän mielestään olennaisesti kuuluu showtanssiin, ja mikä on sille vakiintunut liikkeistö. Haastatteluista ja showtanssin olemassa olevasta vähäisestä aineistosta rakentui showtanssin pääilmiöt sekä tärkeimmät tanssilliset osa-alueet ja lajille ominainen liikkeistö alkeistasosta edistyneisiin.
Työn tietoperusta rakentui motorisen kehityksen, herkkyyskausien ja liikuntataitojen opettamisen kirjallista aineistoa tutkimalla sekä taiteen perusopetukseen ja sen opetussuunnitelmaan perehtymällä. Tutkimuksen pohjalta jaoin showtanssiliikkeistön ja avasin tanssin osa-alueiden opetuksen taitotasotyökaluun kullekin lasten ja nuorten ikäryhmälle sopivaksi. Motorinen kehitys ja herkkyyskaudet huomioimalla, tanssinopetus etenee lasten ja nuorten liikunnallisen ja fyysisen kehityksen mukaisesti ja oppiminen on luontevampaa, helpompaa ja nopeampaa. Työkalusta valmistui progressiivisesti etenevä taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän mukaisesti kulkeva kuuden vuoden opetussuunnitelma.
Taitotasotyökalun kokeileminen ja toiminta käytännössä jää seuraavaksi vaiheeksi tämän työn jälkeen. Työkalua voisi myös laajentaa niin, että kirjallisen osion lisäksi liikkeet olisivat videomuodossa. Liikkeistöä saisi työkaluun laajemmin ja lukija näkisi, miten liikkeet toteutetaan käytännössä.
I used theme interview to find out what long-time show dance teachers thought of show dance and what were the most important skills, moves and subdivisions in this dance genre. Along with the small amount of material found on show dance this is how I got the definition for show dance and its most essential moves for the skill level tool.
This thesis is a development work for Oulu civic college basic education in the arts and the skill level tool is based on its curriculum. I researched motor development and physical education literature alongside with curriculum in basic education in the arts. Through this research I divided show dance moves to the skill level tool so that the taught skills suit best for the certain age groups according to motor development.
The outcome was a progressive show dance skill level tool for children in basic education in the arts. The next step would be to test the tool in practice in teaching show dance. Further development could be to make a video material bank of all the movements used in show dance. That way the skill level tool would be wider, and readers could see what specific movements look like.