Asiakaspalautteen hyödyntäminen lounaskonseptikehityksessä: King's Crown -ravintola
Hietala, Pauliina (2023)
Hietala, Pauliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734890
Tiivistelmä
Kasvis- ja vegaaniruoan suosio on noussut vuosien varrella. Ravintolat, joista ei saa kasvis- tai vegaanista ruokaa ovat harvassa. Syömistottumusten muutosten kanssa ravintoloiden on pysyttävä ajan tasalla. Opinnäytetyö asiakaspalautteen hyödyntäminen lounaskonseptikehityksessä selvittää asiakkaiden näkemyksiä ravintolan uudistuneesta lounaskonseptista. Opinnäytetyössä selvitetään myös, millaista kasvisruokaa nykypäivänä ravintolassa halutaan syödä ja mitä asioita asiakkaat arvostavat. Toimeksiantajana toimii kuopiolainen ravintola King's Crown. Yritys on mukana FOODNUTRI-hankkeessa, mikä on lisännyt yrityksen kiinnostusta kasvisruokaan, kuluttajatiedon hyödyntämiseen ja terveellisiin vaihtoehtoihin. FOODNUTRI-hankkeessa yhtenä tavoitteena on kehittää uudenlaisia tapoja kerätä kuluttajalähtöistä tietoa ja selvittää kuluttajien mielikuvia uusista kasviproteiinilähteistä. Tässä opinnäytetyössä selvitetään asiakkaiden näkemyksiä lounasuudistuksesta ja kasvispainotteisesta ruoasta asiakkaiden tarpeita ja toiveita kuunnellen.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin opinnäytetyössä kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Kyselytutkimus toteutettiin King’s Crown -ravintolassa ja tutkimusaineisto kerättiin digitaalisena lomakekyselynä asiakkailta. Kyselytutkimus sisälsi kysymyksiä kasvisruokailusta, terveellisemmistä ja ekologisemmista vaihtoehdoista sekä lounaskonseptin kehittämisestä. Työn teoriaosissa paneudutaan lounasruokailuun ja asiakaslähtöisyyteen sekä miten asiakaspalaute toimii konseptikehityksessä. Lisäksi käsitellään kasvisruokailua ja terveellisempiä vaihtoehtoja lounasruokailussa. Asiakaspalautteen merkitys ja asiakasymmärrys tulee esille teoriassa yrityksen kehitykseen peilaten. Lähteinä käytettiin alan tietokirjallisuutta. Kyselytutkimuksen aineisto kerättiin Webropol – työkalun avulla 3-10.11.2023 King’s Crown -ravintolassa kasvisruokavaihtoehdon valinneilta asiakkailta. Tutkimukseen osallistuivat vapaaehtoiset asiakkaat, jotka täyttivät lomakkeen QR-koodista skannattavan sähköisen linkin kautta. Tutkimuksen ajankohtaisuudesta huolimatta vastauksia saatiin vain 10 kappaletta.
Kyselytutkimuksessa oli yhteensä 18 kysymystä ja tutkimus tehtiin yhteistyössä FOODNUTRI- hankkeen kanssa. Kyselyn avulla kerätyn tiedon pohjalta saatiin aikaseksi tutkimustuloksia. Aineiston suppeudesta huolimatta työssä saatiin laadittua johtopäätöksiä ja kehitysideoita, yrityksen uuden konseptin kehitystä ajatellen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vastaajat toivoivat lounaan kasvisannoksiin enemmän proteiinia ja arvioitujen kasvislounaiden makukokemuksen kokonaistyytyväisyyden keskiarvoksi muodostui 7,5. Niukka vastausmäärä vaikuttaa tutkimustulosten luotettavuuteen. Yrityksen tulisi olla tietoinen, kuinka heidän asiakastyytyväisyyttänsä voitaisiin seurata niin, että asiakkaat olisivat enemmän vuorovaikutuksessa.
Toimeksiantajalla on käsitys työn jälkeen siitä, mitä kehitysideoita he voisivat ottaa käyttöön parantaakseen asiakastyytyväisyyttä. Saadut vastaukset käytiin läpi yrityksen kanssa ja niiden perusteella luotiin kehitysideoita ravintolalle. Kehitysideoista löytyy ideointia teemaviikkoihin, uusiin lounasannoksiin ja sosiaalisen median rikastamiseen. The popularity of vegetarian and vegan food has increased over the years. Restaurants that do not offer ve-getarian or vegan options are rare. With changes in eating habits, restaurants need to keep abreast of the trends. The thesis examines customers' opinions on the renewed lunch concept of the client organisation, King’s Crown in Kuopio. The thesis also investigates the types of vegetarian food that customers prefer to eat in restaurants today and the aspects customers value. The client company is involved in the FOODNUTRI project, which has increased the company's interest in vegetarian food, the utilization of consumer knowled-ge, and healthy alternatives. One of the goals of the FOODNUTRI project is to develop new ways to gather consumer-driven information and explore consumers' perceptions of new plant protein sources. The aim of the thesis was to explore customers' views on the renewed lunch concept and plant-based food, by taking into account customers' needs and preferences.
The research and development work in this thesis was conducted as a quantitative survey. At King's Crown restaurant, and the research data was collected through a digital questionnaire filled out by customers. The survey included questions about vegetarian dining, healthier and more ecological options, and lunch concept development. The theoretical sections of the thesis discuss lunch dining and customer orientation, as well as customer feedback and how it contributes to concept development. The theoretical sections also addressve-getarian dining and healthier alternatives in lunch dining. The importance of customer feedback and customer understanding is highlighted in relation to company development in the theoretical framework. The sources used include literature in the field. The survey data was collected using the Webropol tool from November 3 to November 10, 2023, the respondents being customers who chose the vegetarian food option at King's Crown restaurant. The study participants were voluntary customers who filled out the form through an elec-tronic link scanned from a QR code. Despite the topicality of the study, only 10 responses were obtained.
The survey consisted of a total of 18 questions and was conducted in collaboration with the FOODNUTRI pro-ject. The survey results provided research findings based on the collected data. Despite the limited data, conclusions and development ideas were drawn for the company's new concept development. As a conclusi-on, the respondents expressed a desire for more protein in the vegetarian lunch dishes, and the average overall satisfaction rating for the evaluated vegetarian lunches was 7.5. The limited number of responses affects the reliability of the research results. The company should be aware of how their customer satisfaction could be monitored to encourage more customer engagement.
The client now has an understanding of the development ideas they could implement to improve customer satisfaction. The received responses were also discussed with the company, and development ideas for the restaurant were created based on them. The development ideas include themed weeks, new lunch dishes, and enriched social media presence.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin opinnäytetyössä kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Kyselytutkimus toteutettiin King’s Crown -ravintolassa ja tutkimusaineisto kerättiin digitaalisena lomakekyselynä asiakkailta. Kyselytutkimus sisälsi kysymyksiä kasvisruokailusta, terveellisemmistä ja ekologisemmista vaihtoehdoista sekä lounaskonseptin kehittämisestä. Työn teoriaosissa paneudutaan lounasruokailuun ja asiakaslähtöisyyteen sekä miten asiakaspalaute toimii konseptikehityksessä. Lisäksi käsitellään kasvisruokailua ja terveellisempiä vaihtoehtoja lounasruokailussa. Asiakaspalautteen merkitys ja asiakasymmärrys tulee esille teoriassa yrityksen kehitykseen peilaten. Lähteinä käytettiin alan tietokirjallisuutta. Kyselytutkimuksen aineisto kerättiin Webropol – työkalun avulla 3-10.11.2023 King’s Crown -ravintolassa kasvisruokavaihtoehdon valinneilta asiakkailta. Tutkimukseen osallistuivat vapaaehtoiset asiakkaat, jotka täyttivät lomakkeen QR-koodista skannattavan sähköisen linkin kautta. Tutkimuksen ajankohtaisuudesta huolimatta vastauksia saatiin vain 10 kappaletta.
Kyselytutkimuksessa oli yhteensä 18 kysymystä ja tutkimus tehtiin yhteistyössä FOODNUTRI- hankkeen kanssa. Kyselyn avulla kerätyn tiedon pohjalta saatiin aikaseksi tutkimustuloksia. Aineiston suppeudesta huolimatta työssä saatiin laadittua johtopäätöksiä ja kehitysideoita, yrityksen uuden konseptin kehitystä ajatellen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vastaajat toivoivat lounaan kasvisannoksiin enemmän proteiinia ja arvioitujen kasvislounaiden makukokemuksen kokonaistyytyväisyyden keskiarvoksi muodostui 7,5. Niukka vastausmäärä vaikuttaa tutkimustulosten luotettavuuteen. Yrityksen tulisi olla tietoinen, kuinka heidän asiakastyytyväisyyttänsä voitaisiin seurata niin, että asiakkaat olisivat enemmän vuorovaikutuksessa.
Toimeksiantajalla on käsitys työn jälkeen siitä, mitä kehitysideoita he voisivat ottaa käyttöön parantaakseen asiakastyytyväisyyttä. Saadut vastaukset käytiin läpi yrityksen kanssa ja niiden perusteella luotiin kehitysideoita ravintolalle. Kehitysideoista löytyy ideointia teemaviikkoihin, uusiin lounasannoksiin ja sosiaalisen median rikastamiseen.
The research and development work in this thesis was conducted as a quantitative survey. At King's Crown restaurant, and the research data was collected through a digital questionnaire filled out by customers. The survey included questions about vegetarian dining, healthier and more ecological options, and lunch concept development. The theoretical sections of the thesis discuss lunch dining and customer orientation, as well as customer feedback and how it contributes to concept development. The theoretical sections also addressve-getarian dining and healthier alternatives in lunch dining. The importance of customer feedback and customer understanding is highlighted in relation to company development in the theoretical framework. The sources used include literature in the field. The survey data was collected using the Webropol tool from November 3 to November 10, 2023, the respondents being customers who chose the vegetarian food option at King's Crown restaurant. The study participants were voluntary customers who filled out the form through an elec-tronic link scanned from a QR code. Despite the topicality of the study, only 10 responses were obtained.
The survey consisted of a total of 18 questions and was conducted in collaboration with the FOODNUTRI pro-ject. The survey results provided research findings based on the collected data. Despite the limited data, conclusions and development ideas were drawn for the company's new concept development. As a conclusi-on, the respondents expressed a desire for more protein in the vegetarian lunch dishes, and the average overall satisfaction rating for the evaluated vegetarian lunches was 7.5. The limited number of responses affects the reliability of the research results. The company should be aware of how their customer satisfaction could be monitored to encourage more customer engagement.
The client now has an understanding of the development ideas they could implement to improve customer satisfaction. The received responses were also discussed with the company, and development ideas for the restaurant were created based on them. The development ideas include themed weeks, new lunch dishes, and enriched social media presence.
